Robots klimmen door Avans

Eerstejaarsstudenten van de Bredase opleiding Mechatronica hebben afgelopen maand een wedstrijd gehouden met zelfgemaakte klimrobots. De robots moesten de tuidraden van een hangbrug inspecteren en beschadigingen kunnen detecteren. Er werden prijzen uitgereikt voor de snelste robot en de mooiste robot.

De snelste robot was in slechts 2 minuten en 20 seconden boven. Dat was een minuut sneller dan de robot die op tweede plaats eindigde. Het geheim? Gebruik maken van klemmen. Bas Kool, een van de winnende studenten: ‘Wij hebben een systeem gebruikt dat om de paal heen klemt. Wij konden zelf bepalen hoe hard hij klemt. Daardoor ontstaat er minder wrijving en kon hij meer energie stoppen in het omhoog klimmen.’

Het groepje van Marvin Potters gebruikte ook klemmen. Toch was dit niet genoeg voor de eerste prijs maar werden zij derde. ‘Wij hadden rubber gebruikt om betere grip te hebben. Hier bleef hij soms op hangen waardoor hij slipte en iets werd vertraagd.

Samenwerking
De studenten hebben in teams twintig weken aan het project gewerkt. Ze hebben de robots eerst zelf ontworpen, gemaakt en daarna geprogrammeerd. Bas en Marvin waren alle twee projectleiders. Hier merkte beide studenten hoe moeilijk het is om je collega’s aan te sturen.
Marvin: ‘Ik kwam er achter dat je ook best wat harder mag zijn met het leiden van studenten. In het begin vond ik de samenwerking best moeilijk. Je gaat dingen al snel te aardig vragen.’