Speeddaten met de Efteling

    Studenten, strak in pak, die zenuwachtig papieren doorlezen of met rode konen in gesprek zijn. Maandag veranderde Xplora Breda in een locatie waar studenten van de Academie voor Algemeen en Financieel Management (AAFM) konden speeddaten met eventuele stagebedrijven tijdens het Career Event. En gedate werd er. Ruim duizend keer.

    Het Career Event werd in het leven geroepen toen AAFM van stagebedrijven vaak teruggekoppeld kreeg dat studenten niet goed voorbereid zouden zijn op hun stages. Henriette Mutsaers: ‘We wilden studenten klaarstomen voor hun stages. We hebben het studieloopbaanbegeleidingstraject omgegooid en het Career Event opgezet, een onderdeel van het Student Development Project.’

    DSC_0784

    Inzicht krijgen
    Doel van het Career Event is studenten kennis te laten maken met verschillende bedrijven en sollicitatievaardigheden te verbeteren. Honderdtwintig organisaties hebben zich aangemeld om het gesprek van tien minuten per student aan te gaan.

    Lisa de Jong, student Bedrijfskunde MER (BKM), vindt het een leuke en leerzame dag. ‘De gesprekken helpen me goed om inzicht te krijgen in bedrijven. Ik heb net drie gesprekken achter elkaar gehad. Het bedrijf van mijn eerste voorkeur vond ik eigenlijk een beetje tegenvallen, maar een bedrijf dat ik niet zo interessant vond, was tijdens het gesprek juist heel leuk.’

    DSC_0790

    Beetje kort
    Tussen de aanwezige bedrijven zitten een paar bekende namen, zoals Mars Nederland B.V. en de Efteling. Lisanne de Gram werkt bij de Efteling en is positief over het evenement. ‘Wij hebben veel stageplaatsen en dit is een mooie gelegenheid om studenten alvast te leren kennen. Sommige studenten zijn een beetje zenuwachtig, maar ze doen het allemaal heel goed.’ De medewerker van de Efteling vindt tien minuten wel een beetje kort, maar ‘we krijgen wel een goede eerste indruk van de studenten en ze mogen later ook zeker voor een tweede gesprek langskomen.’

    DSC_0783

    Verplicht
    Michiel Kühl, student BKM, heeft al een stageplek, maar moet toch aan het verplichte speeddaten meedoen. ‘Ik ben best wel zenuwachtig. Ik heb een gesprek met een fictief bedrijf, maar het gesprek is wel echt en ik moet natuurlijk een voldoende halen. Best wel spannend.’ Fictieve bedrijven bieden geen stageplekken aan, maar willen de studenten wel helpen hun skills te verbeteren.

    DSC_0785

    Jezelf pitchen
    Een ander verplicht onderdeel van het evenement is de elevator pitch. Studenten krijgen één minuut de tijd om zichzelf te presenteren. Door een jury panel worden ze dan beoordeeld en krijgen tips om hun presentatie te verbeteren.

    DSC_0792

    Verbeter je LinkedIn
    Wie even geen sollicitatiegesprek of pitch heeft, kan kleuradvies krijgen over welke kleur het beste bij je past of bij socialmediacoach Maaike Gulden terecht voor een flinke boost aan zijn of haar LinkedIn-profiel.

    Gulden: ‘Studenten hebben vaak géén profiel of een onvolledig profiel. Je vakantiebaantjes opschrijven, is voor het vinden van een goede stageplek niet zo van belang.’ Ze geeft ook meteen wat tips: ‘Zorg dat je kopregel en samenvatting in orde zijn en dat je je onderscheidt van de rest. Waar ben jij goed in? Verkoop jezelf. We zijn vaak veel te bescheiden. Als een stagebedrijf je gaat googelen, en geloof me dat doen ze, is je LinkedIn-profiel vaak het eerste dat omhoog komt. Maak indruk.’

    Meer artikelen over

             

    Deel dit artikel

    Reageer op dit artikel

    * Verplicht veld

    Reacties

    Er zijn nog geen reacties.