5 tips voor spreken in het openbaar

Voor veel studenten is de tijd aangebroken om hun scriptie of project te presenteren. Maar breekt bij jou ook het zweet uit als je moet spreken in het openbaar? Bang om over je woorden te struikelen? Geen paniek, Punt heeft vijf handige tips verzameld die je kunnen helpen jouw presentatie-skills te verbeteren.

Ken je publiek
Een inkoppertje misschien, maar wel heel belangrijk. Als je weet wie er tegenover je zit, kun je inspelen op de belevingswereld van je publiek. Pas je taalgebruik hierop aan, onderbouw je verhaal met voor hen herkenbare voorbeelden en kies een passende invalshoek voor je betoog. Succes verzekerd!

Ken jezelf
Het schijnt dat maar liefst 80 procent van onze communicatie non-verbaal is. Bedenk dus van tevoren hoe je erbij staat en welke indruk je maakt. Als een toehoorder een spreker niet mag, komt de boodschap sowieso niet over. Dus: sta rechtop, zorg voor een open houding en als het je lukt om door de zenuwen heen af en toe nog te lachen, moet het goed komen.

Oefenen, oefenen, oefenen
Afgezaagd, maar waar: een goede voorbereiding is het halve werk en oefening baart kunst. Presenteren leer je door het te doen. Spreek dus zoveel mogelijk: houd een betoog bij de koffiemachine en steek je hand op als je docent tijdens college een vraag stelt. Moet je binnenkort een presentatie houden? Bedenk goed wat je precies wilt vertellen en vraag vervolgens of je klasgenoot/vriend/huisgenoot/moeder je wil aanhoren.

Vertel een verhaal
Een stoffige kennisoverdracht aan de hand van een powerpoint zal waarschijnlijk niet lang blijven hangen bij je publiek. Verras je toehoorders en vertel echt een verhaal. Want ja, de inhoud is belangrijk maar vergeet ook de verpakking niet. Trek aan het begin van je betoog de aandacht en zorg voor een goede opbouw en spanningsboog. Stijlmiddelen zijn hiervoor erg geschikt. Denk aan het gebruik van herhalingen, tegenstellingen, metaforen of het stellen van een retorische vraag.

Uitsmijter
Niets haalt je presentatie zo naar beneden als de afsluitende woorden: ‘dit was het dan’. Ga op zoek naar een prikkelende oneliner, een echte uitsmijter of een oproep tot actie zodat je publiek meteen weet dat je presentatie ten einde is. John F. Kennedy deed het met ‘Ich bin ein Berliner’ en Martin Luther King’s oneliner ‘I have a dream‘ kent iedereen.

En als je met deze tips nog steeds niet speecht als Barack Obama is dat helemaal niet erg. Niet iedereen is een groot spreker. Ook Louis van Gaal niet. Volgens de professionals van de Media Academie is onderstaand filmpje van de voetbaltrainer namelijk een voorbeeld van hoe het niet moet.