Studenten van verschillende academies die elkaar helpen studiepunten binnen te slepen. Dat is geen blik in de toekomst, het gebeurt al binnen Avans. Vorige week hielpen studenten van de Academie voor Algemeen en Financieel Management (AAFM) en van de Academie voor Engineering en ICT (AE&I) elkaar hun tentamens door.
Tweedejaarsstudenten van de opleiding Human Resource Management (HRM) moeten in een gesprek van een half uur hun coachingsvaardigheden tonen. Om niet een standaard rollenspel met een docent te krijgen, zocht Charlotte Vermond, docent bij AAFM, naar een leukere manier om studenten te toetsen.
Na gesprekken met middelbare scholen en de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu kwamen ze bij AE&I terecht. Daar moeten derde- en vierdejaarsstudenten Business IT & Management (BIM) zichzelf beter leren kennen tijdens het vak organisatie psychologie.
Iets anders dan tentamens en assessments
Ineke van Kruining, docent HRM, is blij met de samenwerking: ‘We wilden eens iets anders voor onze studenten verzinnen dan een tentamen of een assessment met een fictieve medewerker. We zijn over de muren van de academies gaan kijken. AE&I reageerde daar heel goed op. Het is natuurlijk een experiment, maar tot nu toe wordt er heel enthousiast gereageerd door studenten en docenten.’
De studenten worden geheel vrij gelaten in hun coaching-gesprek. Er is geen docent aanwezig, wel een camera die alles opneemt. Het eindcijfer zal gebaseerd worden op het filmmateriaal. ‘Als het goed gaat, komen de studenten high fivend naar buiten. Ze evalueren elkaar ook. Die evaluatie wordt meegenomen in het eindcijfer.’
Meer realiteit
Mart, derdejaarsstudent BIM, is enthousiast. ‘Ik vind het leuk om het gesprek aan te gaan met een medestudent. Hij was goed voorbereid en heeft me nieuwe inzichten in mezelf gegeven. Dat was leerzaam.’ De student ziet het experiment graag als vast onderdeel van de opleiding, maar ‘dan moeten er wel naar de studiepunten gekeken worden. Ik krijg hier nu twee punten voor, terwijl ik voor een zwaar tentamen maar 0,5 punten krijg. Dat is een beetje scheef.’
Ook tweedejaarsstudent HRM Yannick is tevreden. ‘Het is prettig om met een student te oefenen. Het haalt de spanning er een beetje af. Met een docent krijg je vaak een casus. Dit was het echte werk, omdat Mart een echte vraag bij me neerlegde. Het voelt realistischer. Dit moet zeker een vast onderdeel worden.’
De betrokken docenten van HRM en BIM beslissen volgende week over een eventueel vervolg van het project.
Punt. Of had jij nog wat?