Mantelzorg is taboe onder jongeren

Eigenlijk praten ze er liever niet over, het is ook geen keuze maar iets dat je overkomt: de zorg voor een ouder, broertje of zus. 1 op de 4 jongeren is mantelzorger. Eerstejaarsstudenten Culturele en Maatschappelijke Vorming (CMV) in Breda bedachten een campagne om deze jongeren te bereiken.

Het Bredaas Centrum Gehandicaptenbeleid (BCG) zoekt contact met jonge mantelzorgers. Om ze te ondersteunen en in contact te brengen met andere jongeren in dezelfde situatie. Maar hoe bereik je deze jongeren? Hoe krijg je ze zo ver dat ze hun ervaringen delen? Daarvoor ging het BCG de samenwerking aan met CMV-studenten. Vorige week presenteerden zij hun conclusies aan onder meer Miriam Haagh, wethouder Zorg, Welzijn en Onderwijs.

Veilige sfeer
Om het gesprek over mantelzorg op gang te brengen hebben de eerstejaarsstudenten lesmateriaal gemaakt en getest in acht klassen op de middelbare school. ‘Je moet jongeren als gelijken behandelen en niet overvoeren met informatie. Verder is het belangrijk om een veilige sfeer in de klas te creëren, dan komt dat gesprek over mantelzorg echt wel los’.

Een andere groep studenten probeerde op straat en in het park jongeren geïnteresseerd te krijgen in mantelzorg. Dit naast een campagne op Facebook en Instagram met de intentie om het onderwerp bij de doelgroep onder de aandacht te brengen. ‘Dat lukt zeker. BCG zou bij evenementen waar veel jongeren komen teams kunnen inzetten die net als wij het gesprek zijn aangegaan. Zo raakten wij in gesprek met een meisje die mantelzorger bleek te zijn, maar daar zelf nooit op die manier over had nagedacht.’

Vrijwilligers werven
De laatste groep studenten had als doel minimaal vijf vrijwilligers te werven voor BCG. ‘Waarschijnlijk hebben we twee potentiële vrijwilligers gevonden. Jongeren willen zich best inzetten voor iemand anders, maar ze weten niet hoe ze het moeten inpassen in hun drukke leven. Ze zien op tegen een langetermijnverplichting.’

Het BCG is zeer te spreken over het werk van de eerstejaarsstudenten en gaat aan de slag met de conclusies en aanbevelingen. ‘Projectmatig werken zie je overal terug in de maatschappij. Daar moet je ook zeker richting vrijwilligers zeker wat mee doen.’