Auteursrechtenloket: zo voorkom je plagiaat

Een verslag of werkstuk maken is soms al lastig genoeg en dan moet je ook nog eens aan de literatuurlijst denken. Wanneer moet je je bronnen vermelden en hoe moet je dat doen? Met deze vragen kun je bij Auteursrechtenloket zijn. Deze instantie van Avans is er juist om die voor jou te beantwoorden.

Het Auteursrechtenloket werd anderhalf jaar geleden opgericht als onderdeel van Auteursrechten in Avans. Dit project is opgezet om de bewustheid van docenten ten aanzien van auteursrechten te verhogen en zo boetes te beperken. ‘Wij begrijpen dat studenten ook vragen hebben over auteursrechten, dus ook zij kunnen bij ons terecht om die vragen te stellen’, vertelt Marcel Leermakers, projectleider van Auteursrechten in Avans.

Auteursrechtenschending vs. plagiaat
Maar wanneer schend je nu eigenlijk de auteursrechten en wanneer passeer je de grens en pleeg je plagiaat? Bij auteursrechtenschending wordt een tekst van een ander letterlijk overgenomen zonder toestemming van de auteur of uitgever. Plagiaat pleeg je pas als je het werk van iemand anders overneemt en je doet alsof het van jou is. Bij Avans wordt op plagiaat gecontroleerd doormiddel van Ephorus, een plagiaatscanner die docenten sinds 2007 gebruiken voor alle producten die digitaal door studenten zijn ingeleverd. Als je op auteursrechtenschending of plagiaat betrapt wordt, kan dat je veel problemen opleveren zoals een halfjaar tot een jaar uitgesloten worden van tentamens.

Tips van Marcel

Geen paniek
Momenteel staan de werkzaamheden van het Auteursrechtenloket voor studenten op een laag pitje. Dat komt doordat Stichting Pro, de belangenorganisatie voor Nederlandse en internationale uitgevers, in oktober een bezoekje aan Avans brengt om te controleren of de auteursrechten daar worden gehandhaafd. Geen reden voor paniek, want de controle heeft alleen betrekking op het onderwijsmateriaal wat docenten op Blackboard plaatsen. In de toekomst wil het Auteursrechtenloket zich meer op de student richten. Door de informatiemedewerkers van Xplora beter voor te lichten over auteursrechten zodat zij studenten beter kunnen helpen. Een A4’tje met handige tips voor het overnemen van materiaal van anderen, is iets waar Marcel ook nog aan wil werken.

Contact opnemen met het Auteursrechtenloket kan via auteursrechtenloket@avans.nl.

Lees voor meer informatie over plagiaat het artikel in Punt 8.