Presenteren is een kwestie van doen, veel doen

Een presentatie geven gaat niet iedereen gemakkelijk af. Daarom organiseerde de Academie voor Algemeen en Financieel Management (AAFM) maandag de workshop ‘Spreken in het openbaar’.

Wat veel mensen zich niet realiseren, is dat je lichaamstaal voor 55 procent uitmaakt hoe je op anderen overkomt. Daarnaast wordt 38 procent bepaald door je stemklank en beslist de inhoud maar nauwelijks: 7 procent. ‘Iemand die zelfvertrouwen uitstraalt en een goede stemklank aanhoudt, komt beter over dan iemand met een goede inhoudelijke presentatie maar niet uit zijn woorden kan komen en onzekerheid uitstraalt’, vertelt Linda Dikmans, medewerker van accountantsorganisatie BDO Nederland en workshopleider.

Goede basis
Volgens Dikmans is de houding die je bij het presenteren aanneemt erg belangrijk. Veel mensen weten echter niet hoe ze moeten staan of waar ze hun handen moeten laten. ‘Staan met je handen langs het lichaam is de beste houding. Het is neutraal en je kunt de inhoud van je verhaal makkelijk ondersteunen. Natuurlijk moet je niet de hele tijd zo staan, maar het is een goede basis.’

Presentatie oefening
Het grootste deel van de workshop voor AAFM-studenten bestond uit het oefenen van presentatievaardigheden. Dikmans geeft de studenten even de tijd om zich voor te bereiden. Ze moeten een presentatie van vijf minuten geven over zichzelf. Enthousiast en ongedwongen vertellen de studenten onder andere over hun bijbaan, studie en vakantie. Naderhand krijgen ze van de gastspreker en hun studiegenoten tips om hun prestentatievaardigheden te verbeteren.

Tips

• Kom op tijd. Dat klinkt misschien voor de hand liggend, maar bedenk dat je zo alles kunt klaarzetten. Het is heel vervelend om bijvoorbeeld het geluid of beeld nog te moeten testen als er al mensen aanwezig zijn.
  • Houd de aandacht van het publiek vast. Wees enthousiast over het onderwerp of betrek de luisteraars bij de presentatie.
  • Bereid je voor op vragen die het publiek achteraf kan stellen. Verplaats je in de luisteraar. Oefen daarnaast je presentatie en laat een familielid, vriend of studiegenoot feedback geven.
  • Leer de presentatie niet letterlijk uit je hoofd. Het voorkomt dat je de tekst gaat opdreunen en je komt spontaner over. Schrijf kernwoorden op zodat je weet waarover je het gaat hebben.
  • En het allerbelangrijkst: DOEN, DOEN EN NOG EENS DOEN. Als je presenteren veel oefent, gaat het op een gegeven moment vanzelf.

Lastig
Om de persoonlijke ontwikkeling van derde- en vierdejaarsstudenten te ondersteunen, organiseert AAFM vier keer per jaar diverse keuzelezingen met gastsprekers uit het werkveld. Dit behoort tot Student Development Program, de leerlijn studieloopbaanbegeleiding van AAFM. De studenten van AAFM moeten veel presenteren omdat dit in het werkveld ook veel gedaan wordt. De academie merkt dat sommige studenten het nog lastig vinden om voor grote groepen te spreken. Om hen te helpen gaven zij de workshop ‘Spreken in het openbaar’.