36 procent meer buitenlandse studenten op Avans

Het aantal buitenlandse studenten dat start bij Avans is dit studiejaar met 36 procent toegenomen van 193 naar 263. De meeste hogescholen laten dit jaar een daling van het aantal buitenlandse studenten zien.

Bij Avans studeren de meeste buitenlandse studenten bij de Avans School of International Studies, de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu en de Akademie voor Kunst en Vormgeving| St. Joost.

Vorig jaar studeerden er bijna 63.000 buitenlandse studenten aan Nederlandse universiteiten en hogescholen. De helft van de buitenlanders studeert aan het hbo, de andere helft in het wetenschappelijk onderwijs, meldt internationaliseringsorganisatie EP-Nuffic. Vijf jaar geleden waren er nog maar 47.000 buitenlandse studenten in Nederland.

Duitsland en China
Ruim een derde van alle buitenlandse studenten in Nederland komt uit Duitsland: zo’n 23.000. Op ruime afstand volgen China en België met ruim 4.000 en bijna 3.000 studenten. Sinds de verhoging van het Britse collegegeld verdubbelde het aantal studenten uit het Verenigd Koninkrijk naar ongeveer 2.200. Ook het aantal Griekse en Italiaanse studenten groeide flink sinds 2012, beide rond de 2.100.

Van alle hoger onderwijsinstellingen heeft de Gerrit Rietveld Academie het hoogste aandeel buitenlandse studenten: 62 procent. De eerste universiteit in de lijst is Maastricht met 47 procent buitenlanders.

Volledige opleiding vs. een semester
Dit gaat allemaal om studenten die hier een volledige opleiding komen volgen. Er zijn natuurlijk ook studenten die hier alleen wat studiepunten komen halen, bijvoorbeeld gedurende één semester. Daar zijn minder harde cijfers over. EP-Nuffic schat dat er zo’n 25.000 buitenlanders voor een deel van hun studie hierheen komen. Bij Avans zijn dat er dit jaar ongeveer 121, dat zijn er 50 minder dan vorig jaar zo blijkt uit cijfers van het International Office van Avans.