Punt magazine: vluchtelingen op Avans, hoeveel en wanneer?

Er is veel onduidelijkheid over de gevolgen van de vluchtelingencrisis voor het hoger onderwijs. Hoeveel hogeropgeleiden vinden straks de weg naar de collegebanken? Wat is eigenlijk het niveau van deze studenten? In het nieuwe magazine van Punt lees je er meer over.

Peter van Bragt, beleidsadviseur internationalisering bij Avans, verwacht de eerste studenten uit de huidige vluchtelingenstroom op zijn vroegst pas aan het begin van volgend studiejaar. Het aantal zou wel eens zeer beperkt kunnen zijn, zegt hij in Punt: ‘Als de demografie van 10.000 vluchtelingen hetzelfde zou zijn als die van 10.000 Nederlanders, hou je ongeveer zeventig studenten over die kunnen studeren aan het hbo. Verdeel dat over alle hbo-instellingen, dan hou je er vier of vijf over per hogeschool.’

Techniekstudentes staan hun mannetje
Romea Vermijs en Ilayda Genc zijn twee van de drie vrouwelijke tweedejaarsstudenten Werktuigbouwkunde in Den Bosch en houden zich staande tussen 67 mannen. ‘Vooral in het begin waren wij een bezienswaardigheid’, zegt Romea. Over vieze kleren in de werkplaats en jongens adviseren over hun vriendin lees je ook in het nieuwe magazine.

Fanfictie
Daarnaast geven studenten en medewerkers van Avans antwoord op de vraag of je studenten die hun afval niet opruimen moet aanpakken, kun je lezen over het fanfictie-debuut van de Bossche student Communication & Multimedia Design Anne Schlaepfer én het antwoord op de vraag wat drie Avansstudenten doen in Zuid-Afrika.

Het nieuwe magazine ligt overal in de bakken en is ook digitaal te lezen: