Avansstudenten tweede tijdens Brabants Ondernemerschaps Duel

ondernemerschapsduel 2015-maxAvansstudenten debatteerden zich maandag naar een tweede plaats tijdens het Brabants Ondernemerschaps Duel 2015. Arif Ural, student Bedrijfskunde MER in Den Bosch, kwam als beste individuele spreker uit de strijd.

‘Ik vind het echt super vet dat ik de individuele prijs heb gewonnen’, reageert Arif kort na de prijsuitreiking. ‘Zelf vond ik het wel goed gaan, maar deze prijs laat zien dat ik echt een indruk op de jury heb achtergelaten.’ Tijdens het duel moesten de deelnemers laten zien wie het beste kan pitchen, overtuigen en spreken in het openbaar over het thema ondernemerschap.

De eerste prijs wisten Arif en zijn teamgenoten Julia Verhees en Koen van den Biggelaar niet binnen te slepen. Volgens de jury was het team van de NHTV net iets beter. Avans eindigde op een gedeelde tweede plaats samen met Tilburg University. Small Business and Retail Management-student Koen: ‘Het is jammer dat we niet eerste zijn geworden, maar we zijn toch erg blij met deze tweede plaats.’

Hard tegen hard
De middag bestond uit verschillende onderdelen: pitchen, een merk aan de man brengen en debatteren over een stelling. Het ging hard tegen hard tijdens de stellingsronde waarin Avans tegenover ROC Tilburg stond en moest beargumenteren waarom mannen betere ondernemers zijn dan vrouwen. ‘Mannen zijn ambitieuzer en durven meer risico’s te nemen. Dat zorgt ervoor dat zij meer kans maken op succes en daardoor betere ondernemers zijn dan vrouwen’, luidt het beginargument van Avans.

De ROC-studenten komen krachtig terug met het feit dat vrouwelijke ondernemers minder faillissementen draaien dan mannen. ‘Door fouten te maken leer je. Ook als ondernemer’, gaat Arif tegen hun argument in. ‘Je weet wat je fout hebt gedaan en hoe je het de volgende keer beter kan doen. Mannen nemen meer risico’s, gaan misschien eerder failliet maar door van hun fouten te leren proberen zij de top te bereiken.’ Jurylid en ondernemer Guusje van Kersbergen is enthousiast, maar haar collega Nathan de Groot van De Speld is kritisch. ‘Het is soms onduidelijk. Op een gegeven moment leek de discussie te gaan over wie de beste wielrenner is door het meest op zijn bek te gaan.’

H&M vs. Primark
‘Iedereen in de wereld denkt aan zichzelf. H&M wil dat veranderen en zorgen voor een betere wereld’, verdedigt Julia, student Commerciële Economie in Den Bosch, ‘haar’ merk tijdens de inlevingsronde tegen het team van Fontys Eindhoven en hun merk: Primark. Al snel gooien de twee teams argumenten over de prijs-kwaliteitverhouding van hun merk heen en weer. ‘Uit onderzoek blijkt dat veel kleding van Primark in dezelfde fabrieken wordt geproduceerd als de producten van H&M’, reageert een van de Fontysstudenten nadat Koen beargumenteerd dat de kleding van Primark goedkoop maar van mindere kwaliteit is.

Avans: ‘Dat is heel leuk, maar Primark doet niks voor de medewerkers en andere mensen uit deze landen. H&M heeft al meer dan een miljoen kinderen geholpen aan schoon drinkwater en onderwijs en het merk treedt op tegen kinderarbeid.’ Fontys probeert terug te vechten en argumenteert dat de Primark vergelijkbare acties heeft. ‘Primark probeert in de regio’s met hun fabrieken te helpen door middel van commissies, vakbonden en goede werkomstandigheden.’ Op het einde van het debat neemt Arif het woord. ‘H&M pakt het probleem aan. Zij hebben een zwarte lijst waarop producenten staan die geen goede werkomstandigheden voor hun medewerkers garanderen. Zo wil H&M voorkomen dat deze arbeiders de dupe worden van onze consumptie.’

Mixed Team
Ook Avansstudent Daphne Scheffers van Advanced Business Creation in Den Bosch deed mee. Samen met twee studenten van andere onderwijsinstellingen zat zij in het Mixed Team. Daphne eindigde op een gedeelde vierde plek bij de individuele prijs voor beste spreker.

Het Brabants Ondernemerschaps Duel is een project om studenten van het MBO, HBO en WO met elkaar in contact te brengen om zo van elkaar te leren. In totaal deden er acht teams mee van zeven verschillende onderwijsinstellingen.