Studenten IV leven een weekend als vluchteling

Een vuurtje stoken, water leren zuiveren en een EHBO-cursus, maar ook: mentale weerbaarheid. Dat alles kwam aan bod tijdens de cursus zelfredzaamheid, voorheen Urban Survival genoemd. 29 eerste- en tweedejaarsstudenten Integrale Veiligheid uit Den Bosch en Breda leefden vlak voor de kerstvakantie een weekend als vluchteling.

Na een fictieve ramp moet de groep studenten vluchten. Maar wat nu? Nadat de studenten voor een beperkt budget boodschappen hebben gedaan (‘brood, pasta, dingen in blik’) ondernemen ze een wandeling van vijf kilometer naar een goede plek om hun kamp op te slaan. Tot hun beschikking staan enkele shelter boxes, kisten met spullen om te koken en te slapen die verstrekt worden aan vluchtelingen over de hele wereld.

UrbanSurvival2-max

Esmeralda is een van de studenten die meedoet aan de cursus. ‘Ik heb me opgegeven omdat een grote groep uit mijn klas meedoet, maar ik wist eigenlijk niet wat ik kon verwachten. Hoewel ik het leuk vind om te leren hoe je voor jezelf kunt zorgen, ben ik wel een beetje bang voor vannacht. Het wordt koud!’ Lachend: ‘Maar we zullen niet doodvriezen, denk ik.’

UrbanSurvival4-max

Kwetsbaar
‘In Nederland komen weinig tot geen rampen voor en wanen we ons veilig. Maar juist dat maakt ons kwetsbaar’, aldus docent en organisator Pascal Bekkers. ‘Wat als je moet vluchten? Hoe organiseer je een kamp met elkaar? Je kent elkaar niet of nauwelijks en je hebt geen idee wat je nog te wachten staat. Het is goed om daar inzicht in te krijgen.’

UrbanSurvival1-max

Naast praktische zaken staat ook mentale weerbaarheid op het programma. Bekkers: ‘Omgaan met emoties is een belangrijk onderdeel van zelfredzaamheid. Wat zou je zeggen tegen een naaste als je niet weet of je diegene ooit nog terug gaat zien?’ Een militair gaat hiervoor individuele gesprekken aan met de deelnemers. Ook zijn een politieagent en een maatschappelijk werker van het Rode Kruis aanwezig.

UrbanSurvival6-max

Bewustwording
Volgens mede-organisator Johan Hoogendijk, die trainingen geeft in zeldredzaamheid en veerkracht aan onder meer de politie, daklozen en probleemjongeren, schuilt het grootste gevaar in het omgaan met elkaar. ‘Wat als iemand eten wil, of het kamp binnendringt. Wat doe je dan? Dat zijn realistische risico’s. Belangrijk is: Kan jij voor jezelf zorgen, mocht het morgen allemaal over zijn?’

Meer foto’s zijn te vinden op de facebookpagina van Integrale Veiligheid.