Zes studenten, drie academies, één project: ‘super leerzaam’

    Studenten van de Academie voor Gezondheidszorg (AGZ), de Academie voor Sociale Studies Breda (ASB) en de Pabo zijn een overkoepelende samenwerking aangegaan en ontwikkelden een cursus over autisme bij jonge kinderen. ‘Je leert superveel van elkaar’

    Vanuit de Vrijwilligersacademie Breda kwam de vraag of Avans wilde helpen met het opzetten van een cursus. Zes studenten, waaronder Dorette Schotpoort (tweedejaars Sociaal Pedagogische Hulpverlening) en Amanda Voorbogt (derdejaars Pabo), werden gevraagd daar invulling aan te geven.

    Flink aftasten
    Dorette: ‘We werden met z’n zessen in een lokaal gezet. We kenden elkaar niet, dus het was flink aftasten in het begin. We zijn helemaal vrijgelaten bij het bedenken van de cursus. Gelukkig waren we het er wel snel over eens dat het thema ‘Autisme bij kinderen’ zou zijn, omdat dat al onze vakgebieden raakt.’

    Volgens Amanda liep de samenwerking in het begin een beetje stroef. ‘Iedereen heeft zijn eigen ideeën over de invulling en over wat het belangrijkste uitgangspunt moet worden. Omdat we naast het ontwikkelen van de cursus ook gewoon onze eigen lesprogramma’s volgden, was het soms lastig om afspraken in te plannen. Dat zorgde voor irritaties, maar uiteindelijk hebben we daar goede afspraken over gemaakt.’

    Ervaringen delen
    Tijdens de cursus zullen de studenten verschillende onderwerpen van autisme behandelen. Amanda: ‘AGZ kan goed vertellen wát autisme precies is en waar het vandaan komt. ASB en de Pabo kunnen het juist leren herkennen en uitleggen hoe je er mee om moet gaan.’ De studenten vullen de cursus met verschillende werkvormen, filmpjes en veel interactieve momenten. Dorette: ‘We willen dat mensen vooral hun ervaringen kunnen delen met elkaar.’

    Handig en leerzaam

    De twee studenten zijn enthousiast over de overkoepelende samenwerking. Amanda: ‘Je kunt zoveel van elkaar leren. We vonden het bijvoorbeeld bizar hoeveel kennis de studenten van AGZ paraat hebben. Die kennis was voor ons heel handig en leerzaam. Het heeft echt een meerwaarde voor je opleiding en je ontwikkelt jezelf op nieuwe vlakken.’

    Wel vinden ze dat Avans meer ruimte moet geven om aan soortgelijke projecten mee te doen. Dorette: ‘We hadden nauwelijks vrije momenten. Het zou ideaal zijn als alle academies bijvoorbeeld de maandagmiddag lesvrij houden, zodat er dan aan andere projecten gewerkt kan worden.’

    De cursus Autisme bij kinderen en jongeren zit al vol, maar er wordt gepraat over een vervolg. Op de site van Vrijwilligersacademie Breda kun je op de hoogte blijven.

    Deel dit artikel

    Reageer op dit artikel

    * Verplicht veld

    Reacties

    • Van harte nodig ik hierbij alle studenten uit die óók graag zo’n waardevolle multidisciplinaire ervaring op willen doen. Kom langs bij het Avans Ondernemerscentrum (HG204 of OX316). We vertellen je graag over de mogelijkheden. Gewoon DOEN !!!

    • *Aanvulling. Dus dit mag i.m.o. ook vaker gebeuren!

    • Top! Erg goed initiatief, daarnaast vind ik praktijkprojecten ook een zeer goed initiatief (zoals bij die waterkrachtcentrale in de Dommel). Dit maakt studenten erg betrokken zoals ik het ervaar.

    • Dat soort projecten zijn er al en het worden er steeds meer. Multidisciplinair werken is een van de belangrijkste speerpunten van Avans de komende jaren.

    • Dit zouden ze met meer academies moeten doen.

      Ook projecten met studenten van verschillende opleidingen binnen één academie.

      vb.
      1 student Ruimtelijke Ontwikkeling + 1 student Civiel + 1 student Bouwtechnische bedrijfskunde + 1 student bouwkunde