Column: het ó zo zware studentenleven

evi-2--max
Waarom is tijd maken om te studeren toch zo moeilijk? Het lijkt wel of de huidige maatschappij er alles aan doet om je af te leiden. Ik bedoel, het is toch zonde om al die honderden (zo niet duizenden!) series onbekeken op Netflix te laten staan? En wat dacht je van al die mensen die moeite hebben gedaan om jou een snapchat te sturen, die kun je toch niet negeren? En je vriendschappen moet je wel goed onderhouden.

‘Saaie peer, mee een drankje doen jij!’

’s Avonds nog even studeren? Saaie peer, mee een drankje doen jij! Maar wacht, begint daar nou een bierbuik te groeien? Of is dat al het eten dat je onbewust naar binnen hebt geschoven tijdens het netflixen? Hoe dan ook, de sportschool roept. Maar de tentamens roepen nog veel harder! Zijn ze echt al vólgende week?!
Oké, PRIORITEITEN stellen. Eerst dat buikje eraf sporten, daarna nog even netflixen en dan heb je eigenlijk wel weer genoeg gedaan voor vandaag. Morgen is er weer een dag om te studeren.

‘Anders komt het, met die vier kansen, volgend jaar wel weer’

Eenmaal met je laptop, notitieblok en de benodigde cafeïne voor je neus mis je nog maar één ding: je studieboek. Shit, vergeten te bestellen. Vandaag besteld, morgen in huis? Ach, dan begin je morgen toch gewoon. En anders komt het, met die vier kansen, volgend jaar wel weer.

Noem het uitstelgedrag, smoesjes of soggen, ik noem het… de waarheid. De studenten van tegenwoordig hebben het maar zwaar met alles wat hen probeert af te leiden (en er nog in slaagt ook!). Vroeger, toen je nog in je kamer opgesloten werd totdat je alle woordjes uit je hoofd kende, was studeren gewoon veel makkelijker. Dat wij het zo moeilijk vinden om tijd te maken voor het studeren, ligt helemaal niet aan ons. Het komt door de huidige maatschappij. Althans, dat is wat we onszelf wijsmaken.

Evi Kuunders is tweedejaarsstudent Communicatie in Breda.

harold

Hoi Evi mooi inkijkje in het ondraaglijke leed van studenten. Als stichting correlatie niet helpt mag je bij mij als docent komen uithuilen :-)

2016-03-04 13:37:15

Ruud

Hier krijg ik nou een glimlach van op mijn gezicht. Goed verwoord, de keiharde waarheid, heerlijk! Hopelijk komen studenten er zo snel mogelijk achter dat al die afleiding maar tot één conclusie leidt: Minder zeuren, meer discipline tonen!

2016-03-03 16:11:45

Ruud Verheijde

Hier krijg ik nou een glimlach van op mijn gezicht. Goed verwoord, de keiharde waarheid, lekker tegendraads. Heerlijk! Hopelijk komen studenten er zo snel mogelijk achter dat al die afleiding maar tot een conclusie leidt: meer discipline tonen.

2016-03-03 16:08:11

Maria

He Evi, Leuk om je column te lezen. Ik schrijf ook columns op ookvanwosterhout.nl en net als jij ben ik een optimistische schrijver. Je schrijft heel leuk, humoristisch en het is lekker kort en krachtig. Die van mij zijn vaak te lang!

2016-03-03 15:24:11

Zeer herkenbaar, haha