Column: streepje voor door buitenlandervaring

bramvanderheijde-maxErasmus in Budapest, the best experience of your life!’ schreef Daniel uit Italië een jaar geleden op het mannentoilet van een kroeg die schijnbaar al een tijdje internationale studenten trekt met haar spotgoedkope Tsjechische bier. Op mijn tweede dag in de Hongaarse hoofdstad vond ik deze veelbelovende woorden. Ter plekke beloof ik Daniel om op mijn sterfdag terug te keren om zijn woorden te bevestigen, dan wel te ontkrachten.
Na deze plechtigheid slenter ik terug naar mijn Franse huisgenoot die een halve liter onder m’n neus schuift. De beste ervaring van m’n leven, die Daniel weet wel hoe ‘ie hoge verwachtingen schept. Ik lach even hardop bij het beeld dat ik over vijftig jaar terug moet komen om ‘Fuck you, Daniel’ op het mannentoilet te kalken.

‘Wat houdt de doorsnee Avansstudent dan tegen om een semester over de grens te studeren?’

Het enige wat ik van Daniel weet is dat hij uit Italië komt, van goedkoop bier houdt en een neiging heeft tot vandalisme. Toch ga ik er even vanuit dat de beste jongen gelijk heeft. Wat houdt de doorsnee Avansstudent dan tegen om een semester over de grens te studeren?
Internationalisering valt buiten het curriculum van de meeste opleidingen aan Avans, maar dat betekent niet dat er geen ruimte voor is. Uit ervaring weet ik dat onze hogeschool een ietwat conservatieve houding heeft tegenover eigen invulling, maar studeren in het buitenland wordt over het algemeen alleen maar toegejuicht. Het punt is dat schouderklopjes en succeswensen geen zoden aan de dijk zetten. Waar je op menig universiteit een gil geeft, je naam op een papiertje schrijft en een jaar later aan de andere kant van de wereld studeert, is er op Avans een ware speurtocht uitgezet voor je.

‘Als er eens een mooi percentage studenten naar het buitenland gestuurd wordt, hebben we ook minder werkplekken nodig.’

Ondertussen wordt er hard gewerkt om extra werkplekken te creëren voor studenten. Wat ik een vreemde prioriteit vind. Ongeacht of studenten de tijd van hun leven gaan hebben in het buitenland, is het aanbieden van Erasmus-programma’s een aanvulling op het minoraanbod. Daarbij is gebleken dat studenten met buitenlandervaring altijd een streepje voor hebben tijdens een sollicitatie. Leuk, die werkplekken. Als een mooi percentage studenten naar het buitenland wordt gestuurd, hebben we ook minder werkplekken nodig. Win-win, zeg ik. Ik wed dat Daniel het met me eens is.

Bram van der Heijde is derdejaarsstudent Technische Bedrijfskunde in Tilburg. Op dit moment studeert hij in Boedapest.

Nicole

Ook in ben in het buitenland geweest voor minor en het was een fantastische tijd! De speurtocht binnen Avans heb ik nog aan proberen te kaarten maar hier werd simpel op gereageerd: We verwachten een HBO-mentaliteit van de student.. dus..

2016-04-08 16:07:59

Laurens

100% mee eens. Erasmus in Duitsland gedaan en het was zeker een super tijd. Zou het niet anders willen. Heb veel buitenlandse maar ook nederlandse vrienden aan over gehouden, en zelfs mijn huidige vriendin daar ontmoet.

2016-03-31 10:39:36

Niels

Ik ben het eens met Daniel. Tot nu toe de beste tijd van mijn leven! Erasmus in Finland gehad, was fantastisch. Het was inderdaad een hoop werk om het te regelen, maar elke minuut waard!

2016-03-31 08:24:02