Vrouwelijke docent lager beoordeeld door studenten

In studentevaluaties krijgen vrouwelijke docenten minder waardering dan hun mannelijke collega’s. Dat kan hun carrière schaden, waarschuwen onderzoekers van het Rotterdamse Institute of Social Studies.

Hogescholen en universiteiten vragen hun studenten graag wat ze van hun onderwijs en hun docenten vinden. Maar in deze evaluaties hebben vrouwen het moeilijker dan mannen, stelt het International Insitute of Social Studies (ISS) van de Erasmus Universiteit Rotterdam. De gevolgen kunnen groot zijn. Vrouwen zouden door de lagere beoordelingen elf procent minder kans maken om universitair hoofddocent te worden. Voor eerlijke loopbaankansen zou men daar rekening mee moeten houden.

Eerder onderzocht
Het is niet de eerste keer dat onderzoekers de rol van sekse in studentbeoordelingen aan de kaak stellen, maar de ISS-onderzoekers maken voor hun onderzoek gebruik van de bijzondere situatie aan hun eigen instituut: daar geven mannelijke en vrouwelijke docenten vaak samen een vak, zodat de uitkomsten beter vergeleken kunnen worden.

In vijf jaar tijd zijn 650 evaluaties van in totaal 272 vakken verzameld. De onderzoekers hebben de evaluaties vergeleken en vonden steeds eenzelfde patroon, ook als ze rekening hielden met de inhoud van de vakken en de samenstelling van de studentengroep. Vrouwen scoren lager dan mannen.

Andere effecten gecorrigeerd
De onderzoekers probeerden ook voor andere effecten te corrigeren. Zo krijgt de cursusleider vaak een hogere beoordeling dan de andere docent, maar dat kan het verschil niet verklaren. Hetzelfde geldt voor leeftijd. Ook de wetenschappelijke kwaliteit van de docenten (de impact van hun publicaties) verandert niets aan de uitkomst. Voor de zekerheid keken de onderzoekers nog of uitschieters naar boven (heel goede mannelijke docenten) of naar beneden (heel slechte vrouwelijke docenten) de uitkomst verstoorden, maar nee.

Wel seksistisch, niet racistisch
Ze konden niet zien of vrouwelijke studenten anders oordelen dan mannelijke studenten, zegt een van de onderzoekers desgevraagd. Want studenten vullen de evaluaties anoniem in, dus je weet niet wie er een laag cijfer geeft. Overigens keken de onderzoekers ook naar de etniciteit van docenten. Die bleek geen invloed te hebben op de uitkomsten van de evaluaties. Studenten lijken dus wel seksistisch, maar niet racistisch.

Anoniem

De evaluatie uitkomst van 2 groepen zal (bijna) nooit identiek zijn aan elkaar. Maar moet dit wanneer het over rassen of sekse gaan meteen racistisch of seksistisch zijn? Mag het niet betekenen dat IN HET ALGEMEEN(!) mannen iets betere docenten zijn?

2016-03-02 15:27:42

anoniem

Zou het heel misschien gewoon kunnen dat mannen in bepaalde dingen wat beter zijn dan vrouwen? Net als dat vrouwen ook bepaalde kwaliteiten hebben die mannen missen? Of mag je dat tegenwoordig niet meer zeggen en zijn al die studenten seksisten?

2016-03-02 14:49:31

W*M

Het lijktdat vrouwelijke docenten minder goed zijn. Ik vraag me af waarom mensen meteen denken dat het racisme is. Mijn conclusie is dat ze vroeger (onbewust) een goede reden hadden om mannen aan te nemen als leraar of directeur

2016-03-02 12:30:36

Test2

slechte docent) dat betekent dat er per docent 2x3=6 evaluaties zijn doorgenomen. Jaja representatief.

2016-03-02 12:10:30

Test1

"In vijf jaar tijd zijn 650 evaluaties van in totaal 272 vakken verzameld." 650/272= 2-3 evaluaties per vak Stel dat, is niet zo want dat is per docent anders. Eén docent 3 vakken geeft (dan is die docent gewoon slecht als ze bij alle 3 (zie volg

2016-03-02 12:09:37