Column: mannen versus vrouwen

columnist-michael-max‘Michael, er moet mij iets van het hart’, zegt mijn vriendin. ‘Ik voel me achtergesteld.’ Nee hè, daar gaan we weer. Ik zucht, maar daar wordt uiteraard niet op gereageerd. De monoloog is gestart en inhaken of afkappen is zinloos.

‘Ik heb het niet over het verschil in salaris’, vervolgt ze haar rede. ‘Nee, want die is terecht’, denk ik. ‘Ja, oneerlijk is dat’, zeg ik. ‘Nee, ik heb het over studenten die ons moeten beoordelen opdat wij mogen blijven lesgeven, alsjeblieft dankjewel. Vrouwen worden namelijk lager beoordeeld, las ik in Avans’ kwaliteitskrant.’

‘Waarom scoort het zwakkere geslacht slechter?’

Ik wilde niet reageren, maar mijn drinken was nog niet op en vluchten was geen optie. Ik heb mij dus maar hardop afgevraagd waar dat door komt. Ik had het beter niet hardop kunnen doen, want mijn vriendin zat dus naast me. En aangezien vrouwen geen humor hebben, worden ze niet alleen lager beoordeeld, maar sliep ik ook gelijk op de bank samen met de hond. Ik had die nacht in ieder geval voldoende extra tijd om na te denken.

Waarom scoort het zwakkere geslacht slechter? Zou het komen doordat ze geen zwaar werk aankunnen en daarom te veel – bij voorkeur schoenen – kopen? Of dat ze niet kunnen samenwerken en om die reden beter thuis op de kinderen kunnen passen? En vrouwen kunnen niet eens een lamp vervangen, laat staan een smartboard werkend krijgen.

‘Het zijn immers slechte chauffeurs en inparkeren blijft lastig’

En die hoorcolleges zijn natuurlijk een drama, aangezien vrouwen verbaal nogal sterk zijn en eindeloos ‘doorbeppen’. Vrouwen spreken gemiddeld 7000 woorden per dag, mannen 2000. Duurt je hoorcollege ineens drie keer zo lang. En tentamens nakijken is ook niet handig, aangezien ‘nee’ voor vrouwen ‘ja’ betekent. En vice versa en weer terug. En ze komen altijd te laat. Het zijn immers slechte chauffeurs en inparkeren blijft lastig. Of kaartlezen. Alles wat je in een auto nodig hebt, in feite.

Ja, ik heb die nacht het beoordelingsverschil verklaard. En toch kunnen wij mannen uiteindelijk niet zonder vrouwen. Ook niet bij Avans. Al is het maar omdat wij verzorgd moeten worden als wij verkouden (lees: doodziek) zijn. En op school, tsja, een beetje vrouwelijk tegenwicht tegen die mannelijke charmes, intelligentie, testosteron en humor kan geen kwaad, toch?

Michael Doove is docent taal- en communicatieve vaardigheden aan de Juridische Hogeschool.