‘Zet architect en ict’er voor de klas’

Jonge technici moeten met hun diploma op zak ook als leraar aan de slag kunnen. Dat kunnen de overheid en het onderwijs samen regelen, verwacht een denktank van het ‘Techniekpact’.

‘Omdenkers’, noemen ze zichzelf: de groep die onder leiding van voormalig Inholland-voorzitter Doekle Terpstra heeft nagedacht over manieren om zowel het lerarentekort als het techniektekort op te lossen. Hun idee: dubbelbanen. Meer technici moeten naast hun baan als ict’er of werktuigbouwkundige ook lesgeven op middelbare scholen en in het mbo, schrijven ze in een rapport dat zojuist is aangeboden aan minister Bussemaker.

Op de schop
Om dat mogelijk te maken moet het hoger onderwijs flink op de schop. Een student kan straks, als het aan de omdenkers ligt, zijn hele opleiding opbouwen uit modules. Die verschillen niet alleen inhoudelijk, maar ook in niveau. Combinaties van modules leiden tot uiteenlopende bevoegdheden.

Op die manier komen er bijvoorbeeld ict’ers die mogen lesgeven in de onderbouw van het vmbo, of werktuigbouwkundigen die alleen welkom zijn op de havo. Op dit moment zijn er slechts twee smaken: tweedegraads leraren mogen lesgeven in het vmbo, mbo en in de onderbouw van havo en vwo, terwijl eerstegraads leraren ook in de bovenbouw van havo en vwo terechtkunnen.

Dubbel diploma
Overigens kunnen universitaire studenten al tweedegraads docent worden tijdens een andere opleiding: ze moeten dan een educatieve minor volgen van een half jaar. Hebben ze die gehaald, dan mogen ze lesgeven in het vmbo en in de onderbouw van havo en vwo.

Ook in het hbo bestaat de mogelijkheid al. De academische pabo is daar misschien het bekendste voorbeeld van: studenten halen in vier jaar tijd een pabo-diploma en een wo-bachelor als pedagogiek of onderwijskunde. Daarnaast heeft Fontys Hogescholen een ict-opleiding waarbinnen studenten hun lerarenbevoegdheid kunnen halen.

Zorgen
Het Techniekpact, een alliantie van overheid, onderwijs en bedrijfsleven, maakt zich zorgen over het dalend aantal jongeren dat kiest voor een lerarenopleiding in de bètatechniek. Uit cijfers van de Vereniging Hogescholen blijkt dat met name de lerarenopleiding voor de technische vakken in het mbo in zwaar weer zit. Verder daalt de instroom van de lerarenopleidingen natuurkunde, scheikunde en techniek al tien jaar. De animo om wiskundeleraar te worden groeit juist.

Of het tekort aan techniekleraren daadwerkelijk een groot probleem wordt is nog maar de vraag. Het Techniekpact geeft zelf toe dat middelbare scholen het moeilijker vinden om docenten te vinden voor bijvoorbeeld de vreemde talen, economie of natuurkunde dan voor techniekvakken. ‘Maar verschillende arbeidsmarktprognoses geven verschillende beelden van een eventuele mismatch’, aldus het rapport.

erik hietbrink

Het rapport gaat voorbij aan 't wezen van het docentschap. de onderwijsprofessional en geeft een schijnoplossing voor een door onze structuur, waardering en honorering van de docent zelf gemaakt probleem. Het "tekort" kan zo niet opgelost worden.

2016-04-20 22:39:06