Fraude niet bewezen, student krijgt 10.000 euro schadevergoeding

Een student van hogeschool Saxion krijgt een schadevergoeding van tienduizend euro. Hij werd van fraude beschuldigd en liep studievertraging op, maar die fraude werd uiteindelijk niet bewezen.

Volgens enkele medestudenten had hij gefraudeerd met een tentamen. De hogeschool schorste hem, maar hij ging in beroep en kreeg gelijk. Saxion kon de beschuldiging niet hardmaken. De hogeschool probeerde de zaak te schikken. De student uit Enschede zou in een andere stad, namelijk Deventer, mogen doorstuderen. Ook zou hij uit coulance een schadevergoeding van 2.500 euro krijgen.

Fraude niet bewezen
Dat accepteerde de student niet en hij stapte naar de onderwijsrechters van het CBHO. Daar kreeg hij gelijk. Aangezien de fraude niet bewezen was, kon de hogeschool ook niet eisen dat de student naar een andere stad zou verkassen.De student heeft door de schorsing studievertraging opgelopen. Zelf zegt hij een jaar verloren te hebben, maar de rechters denken dat hij best elders had kunnen doorstuderen om zo de schade enigszins te beperken.

Goede naam aangetast
Ook is de student naar eigen zeggen in zijn goede naam aangetast doordat het nieuws van zijn schorsing onder meer op de website van hogeschoolblad SAX verschenen. Bovendien zou een docent een e-mail aan zijn medestudenten hebben verstuurd.

10.000 euro schadevergoeding
De rechter kent een schadevergoeding van tienduizend euro toe, plus de kosten voor rechtsbijstand. Ook mag de student gewoon weer in Enschede studeren.