Ouderwetse arcadekast heeft toekomst in bejaardenhuis

arcadekast-max‘Over dertig jaar is dit echt een gat in de markt’, dat is de conclusie van een groep studenten die een arcadekast gebouwd hebben voor mensen in een rolstoel of met dementie. De studenten maken deel uit van een groep derde- en vierdejaarsstudenten die de minor Ergonomisch Ontwerpen hebben gevolgd bij Avans in Tilburg.

‘De studenten zijn aan de slag gegaan met opdrachten van bedrijven, particulieren én met opdrachten die bedacht zijn door docenten’, legt minorcoördinator Inti Mansour uit. Dat verklaart waarom zeer praktische ontwerpen zoals een blindenstok voor iemand die zijn armen niet kan gebruiken, wordt afgewisseld met een arcadekast voor mensen in een rolstoel of met dementie.

Verschillende opleidingen
Binnen de minor lopen grote en kleine projecten parallel aan elkaar en werken studenten van verschillende opleidingen en hogescholen met elkaar samen. De groep die afgelopen donderdag hun ontwerpen presenteerde bestaat onder meer uit studenten Communication & Multimedia Design, Elektrotechniek, Gezondheidszorgtechnologie en Ergotherapie.

blindenstok-max‘De minor levert veel bruikbare prototypen op’, zegt Mansour. Als voorbeeld noemt zij een broodsnijplank voor mensen met een verlamming of Parkinson en lesmateriaal voor mensen met concentratiestoornissen. ‘De opdrachtgevers zijn zeer te spreken over het eindresultaat.’

snijplank-maxPac-Man
De bejaarden die de arcadekast getest hebben, waren nog niet zo enthousiast. ‘We hadden verwacht dat ze de spelletjes zoals Pac-Man herkennen, dat was niet zo. Kennelijk is deze generatie daarvoor eigenlijk al te oud’, concludeert een van de studenten. Het idee helemaal opgeven, doen ze niet. ‘Met een toegankelijker spelmenu en meer braingames heeft een arcadekast zeker toekomst in een bejaardenhuis.’