Politica Van Miltenburg op Avans: ‘Het leenstelsel is een geslaagd plan’

Studievereniging Revenue, verbonden aan de Bossche Academie voor Financieel Management, nodigde vorige week politica Anouchka van Miltenburg uit. De oud-voorzitter van de Tweede Kamer sprak onder meer over het leenstelsel, Brabant en het voorzitterschap.

Het vraaggesprek met de VVD-politica werd opgehangen aan een aantal stellingen die het publiek ter plekke kon aandragen. Natuurlijk ging het ook over haar werk als voorzitter van de Tweede Kamer. Van Miltenburg trad in december vorig jaar af nadat ze onder vuur kwam te liggen door haar rol in de Teeven-deal.

Voorzitterschap
‘Ik heb nooit aan een politieke langetermijnplanning gedaan’, aldus Van Miltenburg. ‘Elke functie die ik heb uitgevoerd, is op mijn pad gekomen.’ Van het voorzitterschap kon ze zich vooraf nauwelijks een voorstelling maken. ‘Als voorzitter heb ik gedaan wat ik dacht dat ik moest doen. Het is uiteindelijk niet geslaagd, wat ik me wel had voorgenomen.’

Districtenstelsel
Een van de aangedragen stellingen betreft de ondervertegenwoordiging van Brabantse politici in de landelijke politiek. Zou een districtenstelsel wenselijk zijn, vraagt een student zich af. Van Miltenburg geeft aan gecharmeerd te zijn van een dergelijk systeem, maar noemt als nadeel dat er minder invloed uitgeoefend kan worden op inhoudelijke deskundigheid van Kamerleden.

‘We hebben een goed functionerend parlement en dat komt door de systematische evenredige vertegenwoordiging’, denkt Van Miltenburg. ‘Het voordeel van een regionale volksvertegenwoordiger is dat deze dichtbij de kiezer staat. Ik vind echter dat de kloof tussen de kiezer en de gekozene nu ook niet groot is. Kamerleden zijn heel actief en goed te bereiken via sociale media.’

Leenstelsel
Het publiek dat op het gesprek met Van Miltenburg is afgekomen, bestaat voornamelijk uit studenten. En dus komt ook het leenstelsel aan bod. De politica noemt het ‘een geslaagd plan’. Want: het bespaarde geld wordt geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs én iedere student krijgt een gelijke behandeling.

Verandert het feit dat er dit jaar minder eerstejaarsstudenten zijn nog iets aan de huidige wet, vraagt de voorzitter van Revenue haar. Nee, zegt Van Miltenburg stellig. ‘Grote stelselwijzigingen zijn moeilijk te verwezenlijken. Zelfs partijen die tegen stemden gaan niet zomaar terug naar hoe het was, daar durf ik een fles wijn om te verwedden.’