Avanslector: afstudeeronderzoeken van hbo’ers kunnen effectiever

tonnie van der zouwen - maxWat gebeurt er met de adviezen die hbo-studenten geven in hun afstudeeronderzoek? Hoe effectief wordt daar mee omgegaan? Het Avanslectoraat Sustainable Working and Organising heeft daar onderzoek naar gedaan.

Duizenden hbo-studenten hebben rond deze periode hun afstudeeronderzoek afgerond. Maar wat gebeurt er daarna mee? Het lectoraat Sustainable Working and Organising van Avans is van drie opleidingen nagegaan wat er een jaar na afstuderen is gebeurd met afstudeeronderzoeken. ‘Wij willen weten wat afstudeeronderzoek oplevert. Voor de studenten, het onderwijs en natuurlijk de bedrijven. Dan kunnen we ook zorgen dat iedereen er het maximale uithaalt’, zegt lector Tonnie van der Zouwen.

Ingrijpen op factoren
‘We zien dat de effectiviteit beter kan’, concludeert Van der Zouwen. ‘Dat kun je beïnvloeden door in te grijpen op factoren als de eigenschappen van de begeleider in een bedrijf, de context in een organisatie – denk bijvoorbeeld aan een fysieke werkplek voor een afstudeerder – , de manier van begeleiding door de docent, de juiste opzet van het onderzoek en natuurlijk de vaardigheden van de student.’

Het lectoraat heeft onderzoek gedaan naar de afstudeerprojecten van de opleidingen Bedrijfseconomie, Human Resource Management en Technische Bedrijfskunde. Van elke opleiding zijn drie afstudeeronderzoeken bekeken. Daarbij is vooral gekeken naar blijvende effecten op lange termijn die bijdragen aan een duurzame ontwikkeling.

Kritisch denken
Uit het pilotonderzoek kwamen al wat praktische tips. Bijvoorbeeld: zorg ervoor dat studenten al voor hun afstuderen competenties ontwikkelen op het gebied van kritisch denken. Dit is van groot belang bij het afstuderen en kan ervoor zorgen dat studenten ervoor waken zich te laten sturen door de oplossing van de opdrachtgever. Of: laat binnen 1 studiejaar studenten afstuderen op hetzelfde onderwerp, bij verschillende organisaties; dat kan leiden tot het aaneenrijgen van kennis en van elkaar leren.

Het lectoraat wil verder met het onderzoek. ‘We werken we nu aan een projectvoorstel voor verbreding en verdieping van de pilot. Voor het vervolg willen we op veel grotere schaal onderzoek doen, weer samen met bedrijven’, zegt Van der Zouwen. ‘We gaan ook op zoek naar eerder ander onderzoek over dit onderwerp. Dat hebben we tot nu toe niet kunnen vinden. Dat is eigenlijk vreemd als je bedenkt hoeveel duizenden afstudeerprojecten ieder jaar worden gedaan.’