Avansstudenten revolutionaliseren de barbecue

Nederland telt veel barbecueliefhebbers. Als de zon begint te schijnen, kunnen supermarkten de barbecuepakketten niet aanslepen. Maar al dat barbecueën op houtskool is helemaal niet duurzaam. Avansstudenten Nils de Bruijn en Bauke Knottnerus komen met een alternatief: graskool.

Tonnen houtskool gaan er jaarlijks in Nederland doorheen. Maar hout is schaars en bij het produceren van houtskool komen vluchtige en kankerverwekkende stoffen vrij. In opdracht van het bedrijf CharcoTec hebben de derdejaarsstudenten Chemische Technologie Nils de Bruijn en Bauke Knottnerus onderzocht of gras een duurzaam alternatief zou kunnen zijn.

Voor- en nadelen
Gras als grondstof biedt meerdere voordelen zo betoogt Bauke. ‘Gras is minder schaars dan hout. Het groeit sneller en er komen minder schadelijke stoffen vrij bij de verkoling’. Toch zijn er ook enkele nadelen. ‘Graskool levert meer as op, je hebt er meer van nodig om de gewenste warmte-energie eruit te halen en het ruikt anders dan dat iedereen gewend is van houtskool.’

De studenten hebben naast het productieproces ook een business case geschreven. ‘Dat is het leuke aan deze opdracht, we zijn in aanraking gekomen met allerlei verschillende facetten die veel verder gaan dan onze opleiding’, zegt Bauke.

Hoe smaakt het?
‘Je kunt gras verkolen en het is economisch rendabel. Maar smaakt het vlees anders op de barbecue? Dat is een van de belangrijke aspecten die wij nog niet uitvoerig onderzocht hebben’, zegt Bauke. Samen met Nils organiseert hij daarom vrijdag 1 juli een blindproeverij op de parkeerplaats van Avans op de Lovensdijkstraat in Breda. ‘We zijn benieuwd of mensen het vlees van de graskoolbarbecue anders vinden smaken. Dat is natuurlijk wel belangrijk voor de acceptatie van het product.’