Introductieweken opnieuw meer in trek

IntroductieSportSpelAHB-1920Slaapmatjes in het sportcentrum, overvolle kroegen en zenuwachtige eerstejaars: de introductieweken zijn weer begonnen. En ze zijn ongekend populair, want het aantal aanmeldingen is ook dit jaar weer gestegen.

In deze laatste weken van de zomervakantie stromen de steden langzaamaan vol, hoewel de introductieweken nog niet overal van start zijn gegaan. De stembanden van de organisatoren hebben het zwaar te verduren: vragen beantwoorden ze bijna fluisterend.

Water en zonnebrandcrème
De Utrechtse Introductie Tijd (UIT) is al volop bezig. Aanmelden kon al een poos niet meer, vanwege het grote animo. De studenten van de drie hogescholen en de twee universiteiten zijn door elkaar gehusseld en in groepjes verdeeld. Opzettelijk, zegt woordvoerder Ties de Theije met hese stem, omdat ze dan zoveel mogelijk verschillende mensen leren kennen. Het weer werkt ook goed mee: er is zelfs een hitteplan afgekondigd. Voor de komende dagen heeft de organisatie vierduizend waterflesjes en liters zonnebrandcrème ingekocht om de nieuwkomers te beschermen tegen het mooie weer.

Op de KEI-week in Groningen doen ze het anders. Daar worden de aankomende studenten juist ingedeeld op basis van interesses, leeftijd en studie. “Dat laatste is belangrijk”, zegt voorzitter Nienke van Sligter, “want dan is de opstap naar het eerste college niet zo groot.” Een aanmeldingsstop zoals bij andere introductieweken kent Groningen niet. Iedere nieuwkomer moet de gelegenheid krijgen om de stad te leren kennen, vindt Sligter. Bovendien stijgt het aantal aanmeldingen elk jaar niet explosief, waardoor er goed geanticipeerd kan worden.

Het aantal deelnemers hangt samen met het aantal aanmeldingen bij universiteit en hogeschool. Dit jaar komen er meer dan 5.000 studenten op de introductie af. Vorig jaar was er voor eerst een daling. Sligter wijt dat aan het leenstelsel: Groningen is ver weg en op kamers wonen is duur.

Record
De Leidse introweek (El Cid) trekt dit jaar zo’n 3.450 studenten, een record. Organisator Neeltje van Ardennen is er zelf verbaasd over: “Ik had verwacht dat studenten weer makkelijker een tussenjaar zouden nemen nu het leenstelsel is ingevoerd.” De introweek is voor studenten van hogeschool en universiteit. De studentenverenigingen zijn heel belangrijk in Leiden. Van Ardennen: “Na het avondeten verspreiden de deelnemers zich over de verschillende verenigingen om daar het avondprogramma te volgen.”

Breda
In Breda hebben de hogescholen elk een eigen introductieprogramma. Een overkoepelend festival, het HBO Intro Festival, moet de studenten samenbrengen. Hoewel het gratis is en vrij toegankelijk voor iedereen, is driekwart van de bezoekers inderdaad student. De afgelopen jaren kwamen er in totaal zo’n 21.000 mensen op af. Dat is wel het maximale om de veiligheid nog te kunnen garanderen, zegt een woordvoerder, vandaar dat er online nog weinig informatie te vinden is: elke hbo-student weet wel waar hij die week moet zijn.

Internationaal
De intro in Enschede wordt steeds beter bezocht door internationale studenten. Volgens organisator Marnix Jansen heeft de Kick-In, de universitaire introductieweek, nog nooit zoveel aanmeldingen gehad, zo’n 1.800, met name door het hoge aantal studenten uit het buitenland. “Het beleid van de universiteit is veranderd: alle opleidingen moeten in 2020 Engelstalig zijn. Dit jaar worden nog maar zes van de negentien opleidingen in het Nederlands gegeven.” Saxion hogeschool heeft een apart introductieweek en verwacht zo’n 1500 studenten op de ‘HOI’.

Hoe het in Rotterdam gaat, is onduidelijk. Het duurt even voor er opgenomen wordt. Een schorre stem zegt dat de aangewezen persoon op een evenement is. “Geef uw naam en telefoonnummer maar, dan wordt u misschien vanmiddag wel even teruggebeld.”

Avans
Bij Avans werd vorige week het spits afgebeten door eerstejaarsstudenten HBO-V in Breda. De redactie van Punt bezoekt de komende weken verschillende introducties en doet verslag op de website en via Facebook.