Avansdocent in Tweede Kamer: domheid wordt geëtaleerd

Fotograaf: Rens Plaschek
Wellicht heb je fragmenten gezien van de jongens met zonnebrillen bij Pauw. En heb je nu een duidelijke mening over hen. Of over de mislukte coup in Turkije en de onrust onder Turkse Nederlanders. Maar hoe kunnen deze en gerelateerde onderwerpen bespreekbaar worden gemaakt binnen de hogeschool? Daar mocht Avansdocent Youssef Azghari vrijdag vragen over beantwoorden in de Tweede Kamer.

Azghari verscheen vrijdag voor de commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in Den Haag. “Extreme mensen krijgen een te groot podium”, vertelt Azghari, “domheid wordt breed geëtaleerd, kijk naar de jongens met zonnebrillen bij Pauw.” Volgens Azghari wordt zo eenzijdige beeldvorming door de media in de hand gewerkt.

Mantel der liefde
Aanleiding voor zijn bezoek aan Den Haag is het onlangs verschenen rapport van journalist Margalith Kleijwegt ‘Twee Werelden, Twee Werkelijkheden’. De conclusie van het rapport: er is steeds minder begrip en empathie tussen autochtone en allochtone leerlingen/studenten.

Azghari werd voornamelijk ondervraagd over hoe Avans omgaat met spanningen en het bespreekbaar maken daarvan. “We moeten maatschappelijke problemen niet met de mantel der liefde bedekken. Als we dat wel doen, radicaliseren studenten alleen maar meer.”

Autochtone en allochtone studenten
De docent ziet in het hoger onderwijs terug dat autochtone en allochtone studenten, met name met een islamitische achtergrond, minder met elkaar omgaan en ook minder vaak persoonlijk met elkaar in debat gaan. Steeds vaker gebeurt het anoniem via social media. Gevolg: “Er worden op deze manier eilandjes gecreëerd. Maar ook ghetto’s in hun eigen hoofden.”

Een oplossing volgens Azghari is om docenten zelf groepen te laten maken. “Laat deze groepen studenten samenwerken met elkaar, dat kan als docenten zelf groepen samenstellen, zodat ze elkaar beter leren kennen. Zij kunnen kijken naar de diversiteit binnen de groep, ook naar de verhouding man/vrouw.”

Kip zonder kop
Azghari vindt dat hogescholen actuele onderwerpen meer bespreekbaar moeten maken. “Meningen van studenten worden steeds feller en radicaler door actuele gebeurtenissen, maar deze zijn niet altijd goed onderbouwd.” En daar is ook een rol weggelegd voor de hogeschool volgens hem. “Ik pleit al jaren voor meer transparantie en openheid om maatschappelijke vraagstukken, zoals radicalisering, die impact hebben bespreekbaar te maken. Studenten, ongeacht hun achtergrond, moeten niet als een kip zonder kop meningen die ze ergens horen verder verkondigen.”

Openheid en Respect
Het is volgens Azghari niet aan de docenten om te zeggen: dat is jouw mening en dit is mijn mening. “We moeten de studenten meer uitdagen, meningen laten onderbouwen, na laten denken over vrijheid van meningsuiting om zo maatschappelijk betrokken, kritisch en onafhankelijk te zijn.” En twee kernwaarden van Avans handhaven: “Openheid en Respect voor elkaar.”