Avansdocent schrijft boek over bewegingsonderwijs met kleuters

renske-pals-1920
Hoe leer je een kleuter een koprol? En wanneer kunnen kinderen beginnen met klimmen en klauteren? Avansdocent Renske Pals schreef samen met vijf andere docenten het boek Bewegingsonderwijs met kleuters, waar ze ingaat op de theorie van gymnastiek in de kleuterklas.

Wie een les bewegingsonderwijs geeft aan een kleuterklas met 25 rondrennende koters, moet voorbereid zijn. Om leraren goed op te leiden, maakt de Pabo in Breda vanaf dit jaar gebruik van het nieuwe onderwijsboek dat onder andere door Renske Pals werd geschreven.

Vraag vanuit uitgeverij
Pals: “Vanuit de educatieve uitgeverij Noordhoff kwam de vraag om een boek te ontwikkelen waarin niet alleen de praktijk van bewegingslessen voor kleuters centraal staat, maar ook de theorie daar achter.”

Samen met vijf collega’s uit het werkveld werkte Pals drie jaar lang aan het studieboek. “We schreven allemaal naast ons huidige werk, daarom duurde het langer dan verwacht.”

Hoepelen en trampoline springen
In het eerste jaar krijgen alle Pabostudenten gymles in sportcentrum Bress. Daar leren ze wat voor bewegingsactiviteiten ze met kinderen kunnen doen, bijvoorbeeld klimmen en klauteren, van hoepel naar hoepel stappen en op de trampoline springen. Pals: “Daarnaast krijgen ze theorieles. Waarom laat je kleuters specifieke opdrachten uitvoeren?”

Het wordt volgens Pals pas echt leuk als de Pabostudenten zelf een een les bewegingsonderwijs mogen geven aan een kleuterklas. “Dan pas zien studenten hoe kleuters reageren op een opdracht en hoe chaotisch het kan zijn tijdens zo’n les.”

Negen beweegmomenten
Kleuters moeten per week negen beweegmomenten hebben op school, dat is wettelijk verplicht. Buitenspelen valt daar ook onder, maar minimaal twee van deze momenten moeten zich afspelen in het gymlokaal. Pals: “Het gaat bij kleuters allemaal net wat makkelijker om ze bijvoorbeeld een koprol aan te leren. Als kinderen wat ouder worden, zijn ze zich al te bewust van hun acties en durven ze misschien niet meer.”

Grenzen kennen
Volgens Pals is het ook niet erg als een kind een keertje valt. “Een blauwe plek is niet perse slecht. Daar leren van. Door bewegingsonderwijs ontdekken kleuters hun grenzen. Ze kunnen veel meer dan we denken.”

Avans en de PABO in Sittard maken al gebruik van het nieuwe lesboek, Pals hoopt dat de andere Pabo’s volgend jaar zullen volgen.