Prestatieafspraken: rechtszaak dreigt bij miljoenenboete voor hbo

geldeurosbiljetten-1920Hogescholen zullen rechtszaken aanspannen als het kabinet hen afrekent op het lage studiesucces van hun studenten. Dat voorspelt bestuursvoorzitter Henk Pijlman van de Hanzehogeschool Groningen.

Het dreigement komt in de slotfase van het experiment met prestatieafspraken in het hoger onderwijs. In 2012 maakten de hogescholen en universiteiten deze afspraken met het ministerie van Onderwijs: de instellingen zouden zorgen voor minder afhakers in het eerste studiejaar, meer lesuren, beter geschoolde docenten enzovoorts.

Studietempo omhoog
Ook het studietempo moest omhoog: meer studenten moesten binnen vijf jaar het diploma behalen. Maar dat is in het hbo niet gelukt. De hogescholen zagen juist minder studenten op tijd over de eindstreep komen.

Maar gaat het kabinet hen daarop afrekenen? Alleen al voor de Hanzehogeschool hangt daar 2,7 miljoen euro van af, aldus Pijlman in zijn toespraak bij de opening van het nieuwe studiejaar. Hij verwacht dat hogescholen het niet zullen accepteren als het kabinet hen straft met een korting op de financiering.

Een speciale ‘reviewcommissie’ praat deze maand met de onderwijsinstellingen over hun resultaten. De commissievoorzitter zei al dat het heel ingewikkeld wordt om de prestaties te beoordelen. Als een onderwijsinstelling een doelstelling niet gehaald heeft, kan daar een goede verklaring voor zijn.

Begrip voor hogescholen
Ook minister Bussemaker, die het uiteindelijke oordeel velt, liet eerder weten dat ze begrip heeft voor met name de hogescholen: die zaten in een moeilijke situatie, omdat ze tegelijkertijd het niveau moesten verhogen én studenten sneller aan een diploma moesten helpen. Ze wilde graag het verhaal achter de cijfers horen, maar ze wilde niet bij voorbaat aan de afspraken morrelen.

De overheid heeft zich ook niet aan alle afspraken gehouden, kaatst Pijlman de bal terug. Zo zou het niveau van scholieren omhoog gaan, wat de taak van het hoger onderwijs makkelijker zou maken. Maar dat is niet gebeurd, meent hij. “Misschien heeft de overheid ook meer tijd nodig, net als sommige studenten.”

Maatschappelijke waarde belonen
Hij wijst op allerlei goede dingen van zijn hogeschool die niet in de prestatieafspraken weerspiegeld worden. Zo ontstaan er dankzij zijn hogeschool veel nieuwe ondernemingen in Groningen, wat het aardbevingsgebied wel kan gebruiken. De Europese Unie heeft vastgesteld dat de Hanzehogeschool daarin tot de beste instellingen ter wereld behoort, stelt hij. “Ik houd een pleidooi om maatschappelijke waarde te gaan belonen in plaats van financieel economisch rendement te eisen en te straffen als dat niet komt.”

Hij heeft laten uitrekenen wat er met het diplomarendement zou gebeuren als hij topsportende studenten niet langer zou steunen, minder nadruk zou leggen op ondernemerschap en studenten minder gelegenheid zou geven voor bestuurswerk. Dan zouden ze sneller hun diploma behalen, maar gaat er veel waardevols verloren.