Binnenkort op diploma: of je beter scoort dan de rest

CollegestudentlesASIS-1920Hoor je bij de beste studenten of scoort bijna iedereen hoger dan jij? Binnenkort gaan alle universiteiten dat vermelden bij hun diploma’s.

Sommige Nederlandse universiteiten deden het al en binnenkort volgt de rest. Allemaal gaan ze vermelden hoe studenten scoren in vergelijking met hun medestudenten. Dat moet duidelijk maken wat een eindcijfer precies betekent.

Hoge cijfers heel normaal
Want is een acht een hoog cijfer of haalt bijna iedereen dat voor zijn scriptie? In sommige vakgebieden zijn hoge cijfers heel normaal, terwijl docenten van andere vakken juist zuinig doen.

Dat is een probleem, waarschuwde een voormalige student van de Universiteit Utrecht. Je maakt bijvoorbeeld minder kans op een plaats aan een Amerikaanse topuniversiteit als je cijfers niet goed worden omgerekend naar het grade point average-systeem dat ze daar hanteren: een schaal van A tot F. De Utrechtse rector Bert van der Zwaan gaf al snel toe dat zijn universiteit daarin “een tikkie te streng” was.

Grading table
Echt iets om landelijk aan te pakken, vond de UU-rector, en hij bracht het probleem ter sprake bij zijn collega’s van andere universiteiten. Ze hebben nu afgesproken om allemaal een zogenoemde grading table aan hun diploma’s toe te voegen, meldt universiteitsblad DUB. Dit is een tabel waarin staat hoe vaak bepaalde cijfers zijn gegeven. 5 procent heeft bijvoorbeeld een negen gekregen en 20 procent een zes.

Bij Wageningen Universiteit werken ze daar al een jaar of vijf mee, zegt beleidsmedewerker Fred Jonker, tevens expert op dit gebied. “Het hoort bij het Bologna-proces, waarin Europese landen hun hoger onderwijs beter op elkaar afstemmen.”

Simpel
Het idee is simpel. Je gooit alle cijfers van een opleiding in een bak en kijkt dan hoeveel zevens, achten en negens er zijn uitgedeeld. Zo kun je zien hoeveel studenten een bepaald cijfer hebben gekregen.

“Het mooie is dat dit systeem bestand is tegen cijferinflatie”, zegt Jonker. “In de Verenigde Staten krijgen studenten intussen een A+++ om te laten zien dat ze iets beter zijn dan de rest. Maar voor een grading table maakt dat dus niet uit.” Want dan zie je in één oogopslag hoeveel procent van de studenten een A+++ behaalt.

Niveau
Overigens zegt zo’n tabel niets over het niveau van een opleiding, legt Jonker uit. Een zesjesstudent van Harvard of Oxford is toch iets anders dan een zesjesstudent van een willekeurige universiteit uit Oost-Europa. “Daar zit gewoon een groot verschil tussen.”

O. Blok

"een willekeurige universiteit uit Oost-Europa" Wat probeert men hier te insinueren?

2016-10-03 13:38:53