De OER in je broekzak

abiDe OER roept nog regelmatig verwarring op. Waar heb jij als student precies recht op? Tientallen pagina’s doorploegen; ‘dat kan effectiever’, bedacht de studentenraad van de Academie voor Bouw & Infrastructuur (AB&I). Vanaf deze week ligt op meerdere Avanslocaties speciaal voor AB&I studenten het OER-boekje, een beknopte versie, geschreven door de raad.

Misschien weet je überhaupt niet af van het bestaan van de OER of heb je moeite met het stoffige taalgebruik. Daar komt nu dankzij Studentenraad AB&I verandering in. Het nieuwe boekje vormt een samenvatting van de belangrijkste punten uit het Avans ‘wetboek’ voor AB&I. Denk hierbij aan studiebegeleiding, informatie over toetsen, tentamens en examens, vrijstelling en de examencommissie. De studentenraad verspreidt de pocketversie binnen de hogeschool op plekken zoals Xplora.

Lastig document
“Ik denk dat nog geen 10 procent van de studenten ooit de OER echt heeft gelezen”, vertelt Philip Verbiest, vicevoorzitter van de Studentenraad. “Het is gewoon een lastig document en niet toegankelijk.” Na een nieuwe website voor ‘OERdomme studenten’ is er nu dus een nieuw hulpmiddel.

Grote lijnen aansluiting
Elke academie heeft een eigen OER, al komen de grote lijnen redelijk overeen. Het boekje van de studentenraad is gebaseerd op het regelement van AB&I. “Nou is het zo dat de OER van de AB&I gebaseerd is op de kader OER van Avans. Ons OER-boekje heeft in grote lijnen aansluiting bij alle opleidingen.”

Maar, waarschuwt Philip: “Het boekje geldt puur als leidraad, het is geen wettelijk document zoals de officiële versie. Het is niet de bedoeling dat studenten met het boekje aankomen zetten bij docenten en zeggen: ‘ho eens even, volgens dit boekje..’.”