Pabostudent dacht scriptie te halen zonder begeleiding Avans

Illustratie: Anna van Dooren
Een bijna-afgestudeerde Pabostudent vond dat ze geen begeleiding vanuit Avans nodig had om haar scriptie te schrijven. Haar stageplek las met haar mee en daarnaast nog drie ervaringsdeskundigen, waaronder haar vader die ooit lector was bij Avans. De Pabo vindt haar scriptie niet goed genoeg. De student vecht dit nu aan bij het College van het Beroep voor de Examens (COBEX).

Het COBEX wil eerst benadrukken dat zij geen bevoegdheid heeft om de scriptie opnieuw te beoordelen. “Wij hebben die kennis ook niet. Wij kijken alleen of de examencommissie juist heeft gehandeld door de student géén nieuwe beoordeling te geven.”

De Pabostudent heeft inmiddels een vaste baan én een nieuwe scriptie geschreven, maar wil toch een herbeoordeling van haar eerste scriptie. “Ik weet namelijk zeker dat ik een voldoende moet krijgen.”

Geen hulp gewenst
Tussen de scriptiebegeleider en de student boterde het de laatste maanden niet. “De student gaf vanaf het begin aan dat ze geen begeleiding nodig had en daar ook geen behoefte aan had. Daar had ik het moeilijk mee,” vertelt de begeleider. “Ik kon nergens heen met mijn hulp. Ik heb de student ook verteld dat ze dan helemaal zelf verantwoordelijk was. Dit heb ik nog nooit meegemaakt.”

“Ik had die begeleiding niet nodig. Waarom word ik gepakt op zelfstandig zijn?” De student is zo zelfverzekerd omdat ze verschillende mensen uit het vakgebied heeft laten mee kijken tijdens het schrijven van haar scriptie. “Er hebben drie mensen vanuit mijn stage meegelezen en mijn vader, die lector is geweest bij Avans, heeft zich ook over mijn scriptie gebogen. Daarnaast heb ik een jaar op de universiteit gestudeerd, dus ik weet hoe ik onderzoek moet doen.”

Juist feedback Avans
Opmerkelijk, vindt het COBEX. “Denk je juist niet dat je Avans nodig hebt voor goede feedback? Zij zijn je begeleiders.” “Nee,’’ blijft de Pabostudent van mening.

De examencommissie is stellig: “Een onderzoek op het HBO is niet hetzelfde als een onderzoek op de universiteit. Iedere scriptie wordt door twee beoordelaars gelezen. De scriptiebegeleider van de student én iemand van buitenaf. Zij hebben unaniem besloten dat de scriptie niet voldoende is. Wij trekken hun oordeel niet in twijfel.”

Buitenspel gezet
Het COBEX vraagt of er echt geen ruimte is om toch een derde beoordelaar in te schakelen. De examencommissie houdt voet bij stuk: “Dan zou ik onze Avansbeoordelaar buitenspel zetten en we trekken haar kundigheid niet in twijfel.”

Het COBEX heeft de zaak ongegrond verklaard. De student krijgt geen nieuwe beoordeling en mag duimen dat haar tweede scriptie wél voldoende is.