Student en surveillant lijnrecht tegenover elkaar in fraudezaak

Illustratie: Anna van DoorenHeeft een Bossche student Integrale Veiligheid gefraudeerd tijdens haar tentamen? En is de straf om haar een half jaar uit te sluiten van toetsen proportioneel? Over die vragen moet het College van het Beroep voor de Examens zich buigen in een zitting waarin de lezing van de student haaks staat op die van de surveillant.

“Ik reageerde misschien fel toen de surveillant vroeg of ze mijn papieren mocht zien”, geeft de student toe tegenover het COBEX, “maar zij haalde mij ook enorm uit mijn concentratie. Zij ging meteen hysterisch doen en de toezichthouder bellen. Maar geloof mij, ik had alleen mijn tentamenpapieren voor mij liggen.”

Agressief
“Deze student had veel meer papieren op tafel liggen dan nodig was”, zegt de surveillant. “Ik mag als surveillant vragen de papieren in te zien. Maar de student reageerde meteen erg agressief. Omdat ik geen ophef wilde creëren, er zaten meer studenten een tentamen te maken, ben ik voor in het lokaal gaan staan en heb daar de toezichthouder gebeld. Toen ik mij omdraaide meende ik te zien dat de student papieren onder haar vest stopte. Dat zag ik in een glimp.”

‘Waarom zou ik frauderen voor dit vak? Het is een van de makkelijkste van de opleiding’

“Maar dat is onzin! Ik had die dag geen vest aan maar een grijs shirt en mijn jas lag voor in het lokaal. Het klopt gewoon niet”, reageert de student emotioneel. “Waarom zou ik frauderen voor dit vak? Het is een van de makkelijkste van de opleiding.”

Mooi vest
Ook de toezichthouder is bij de zitting aanwezig. Hij heeft de student buiten het lokaal opgevangen en haar geprobeerd tot rust te brengen. Hij bevestigt de lezing van de surveillant. “Ik dacht nog wat een mooi vest. Mijn dochter heeft er zelf ook zo een.”

‘Dit gaat mij zoveel kosten, beseft u dat wel?’

De examencommissie ontzegt haar voor een periode van een half jaar de deelname aan toetsen, daar valt ook het afstuderen onder. “Dit gaat mij zoveel kosten, beseft u dat wel?”, vraagt de student zich af. De student wijst op het feit dat ze al een afstudeerplek heeft geregeld waar ze waarschijnlijk ook kan blijven werken.

Tirade
De student is eerder bij het COBEX geweest omdat een medestudent namens haar een handtekening had gezet onder een aanwezigheidslijst. Ook de geschillenadviescommissie heeft haar laatst gehoord omdat ze een medewerker van het bureau Roosters en Tentaminering (RET) uitschold. Hiervoor ontving ze een berisping waarmee ze het niet eens was. Volgens haar is de mentaliteit in haar stad anders dan in Den Bosch en trok de medewerker het zich teveel aan. De medewerker gaf te kennen dat zij zich bedreigd voelde na de minutenlange tirade van de student waarbij diverse scheldwoorden de revue passeerden.

Het COBEX heeft de zaak ongegrond verklaard. De student loopt dus studievertraging op.

Marcel

Misschien kan deze studente dan wellicht in haar eigen stad gaan studeren, aangezien de mentaliteit daar blijkbaar beter bij haar past? Ik kan me echter geen stad voorstellen waarbij men het accepteert de huid volgescholden te worden.

2016-11-08 11:01:23

Anoniem

Te belachelijk voor woorden dat zij na al haar acties deze opleiding nog af mag maken. Extra papieren op tafel bij een toets, tekeer gaan bij RET, frauderen met handtekeningen, een hoofdstuk recht in de wettenbundel... Examencomissie doe je werk!

2016-11-05 00:24:04

A

Misschien moet deze driftkikker eerst een cursus zelfbeheersing volgen in het kader van SLB voordat ze gaat afstuderen. Volledig terecht van het Cobex om het beroep ongegrond te verklaren.

2016-10-31 23:50:59

Anoniem?

Dan vraag je er ook écht zelf om..............

2016-10-31 20:15:04