‘Avans heeft Cambridge helemaal niet nodig’

engelsb2-652Avans heeft het project Engels B2 in het leven geroepen om te zorgen dat alle Avansstudenten in de praktijk over voldoende kennis van de Engelse taal beschikken. Harry de Vries, docent Engels bij de Academie voor Algemeen en Financieel Management, maakt zich zorgen. “Ik ben bang dat de rekening uiteindelijk bij de student komt te liggen.”

“Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het goed dat Avans Engels op B2-niveau op brede schaal binnen alle opleidingen aanbiedt”, zegt De Vries, “Mijn zorgen liggen op het gebied van de Cambridge certificatie van het hogere C1/C2-niveau.”

Minor in het buitenland
Studenten die voor een minor naar het buitenland zijn geweest, zijn waarschijnlijk al bekend met het Cambridge certificaat. Dat certificaat geeft aan dat je Engels op een bepaald niveau is. Er zijn hoger onderwijsinstellingen die studenten niet toelaten tot bijvoorbeeld een minor als ze niet over dat certificaat beschikken. In navolging van het B2-project is Avans is bezig met het opzetten van een pilot voor honderd studenten die worden voorbereid op een Cambridge C1/C2 examen.

“Avans wil studenten de mogelijkheid geven C1/C2 te halen”, zegt Bart van Woerkom, programmamanager Avans Engels B2. “Het gaat om een extracurriculair traject, waar vooral studenten die willen doorstuderen baat bij hebben”, zegt hij. “Misschien heeft Avans Cambridge niet nodig maar de studenten wel. Ik zou deze discussie graag met alle docenten Engels binnen Avans voeren. Maar laten we niet op de troepen vooruit lopen en de pilot eerst evalueren alvorens verdere conclusies te trekken.”

‘Avans zet de verkeerde stap door de certificering over te dragen aan een commerciële instelling als Cambridge’

“Avans zet de verkeerde stap door de certificering over te dragen aan een commerciële instelling als Cambridge”, vindt De Vries. “Waarom doen we dat zelf niet? Voor andere vakken schakelen we toch ook geen instelling van buiten de school in om aan te geven dat een student het beoogde niveau heeft gehaald?”

Misvatting
Volgens De Vries is het een inmiddels wijdverspreide misvatting dat Cambridge het enige instituut is dat het niveau van Engels kan certificeren. “Cambridge heeft vooral een uitstekende marketingcampagne waardoor dat idee bestaat. Maar de niveaus van Engels zijn vastgelegd in een framework dat ook gewoon door een docent Engels van Avans getoetst kan worden. Avans is een ambitieuze hogeschool die al jaren goed scoort op kwaliteit. Het Avansdiploma moet dan toch bevestiging genoeg zijn van het niveau van een student?”

“Cambridge kent iedereen, maar Avans niet”, zegt Van Woerkom. “Het is een sterk merk. Daar kun je niet omheen. Met Tilburg University bijvoorbeeld kun je afspraken maken en aantonen dat Avansstudenten het benodigde niveau halen. Sommige opleidingen doen dat nu al. Maar met bijvoorbeeld een Amerikaanse universiteit en alle andere universiteiten wordt dat lastiger en kostbaarder.”

‘Hoe maken wij als taaldocenten Engels op die manier nog het verschil?’

Grote gevolgen
Van Woerkom benadrukt dat de Cambridge certificering deel uit maakt van de pilot. De Vries is bang dat Cambridge uiteindelijk ook invloed gaat krijgen op de lessen op B2-niveau. “Straks zijn onze lessen Engels gericht op het behalen van een Cambridge certificaat, in plaats van op de beroepspraktijk en moeten we ook werken met de boeken van Cambridge. Als taalonderwijs zich richt naar Cambridge zal dat grote gevolgen hebben voor de wijze waarop de collega’s Engels in onze academies hun vak vormgeven. Dat is voor elk niveau hoger dan B2 heel misschien nog te rechtvaardigen, maar voor het oorspronkelijk B2 doel is het geen aanrader. Hoe maken wij als taaldocenten Engels op die manier nog het verschil?”

Kosten
En wie gaat het allemaal betalen, vraagt De Vries zich af? “Een Cambridge certificering kost tussen de 150 en 300 euro. Ik ben bang dat die rekening uiteindelijk bij de student kom te liggen.” Van Woerkom bevestigt dat er kosten verbonden zijn aan het halen van een C1/C2 certificering. “Het Avansbeleid is dat extra curriculaire activiteiten kostendekkend moeten zijn. Hier worden kosten gemaakt. Ik weet nu nog niet wie die gaat betalen. We wachten nog op een uitspraak van het College van Bestuur.”

Meer over het Engels B2-programma van Avans lees je hier:

Stefan van de Sande

Volgens mij kun je niet om Cambridge heen, laat staan deze zelf te vervangen. TU Delft eist soms al een bepaald certificaat van Cambridge, met je Avans B2 Engels kun je daar niets komen doen. Heel arrogant om dit te roepen!

2016-11-16 15:41:32

Michael

Ik heb zelf een cambridge C2 certificaat gehaald op de middelbare school. Ik moest daar extra voor betalen maar ik heb daar nog steeds profijt van. In het buitenland wordt Cambridge veel sneller erkend en geeft het meer aanzien dan Avans.

2016-11-10 15:04:08