Hitlergroet en vandalisme tijdens ontgroening Leiden

illustratie: Janine JanssenLeden van de Leidse studentenvereniging Quintus hebben tijdens hun dispuutsontgroening in oktober een regenboogzebrapad beklad. Een van de studenten bracht ook de Hitlergroet. De politie heeft deze week vijf verdachten aangehouden.

Quintus heeft de betrokken leden geschorst en doet onderzoek naar de actie. ‘Dit is een belachelijke actie, die keuren wij ten zeerste af’, zegt voorzitter Sharon van de Bovenkamp in de Volkskrant.

Filmpje
De studenten schilderden een ‘gaybrapad’, bedoeld om homo-emancipatie onder de aandacht te brengen, over met rode verf. Op een filmpje gemaakt door de barman van een café in de buurt is te zien hoe één van de studenten na afloop zijn bovenkleding uittrekt en de Hitlergroet uitbrengt.

(function(d, s, id) {
var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0];
if (d.getElementById(id)) return;
js = d.createElement(s); js.id = id;
js.src = “//connect.facebook.net/nl_NL/sdk.js#xfbml=1&version=v2.8”;
fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);
}(document, ‘script’, ‘facebook-jssdk’));

Dappere mannen vernielen het (of proberen het te vernielen) gay-pride zebrapad om 3 uur s'nachts. Knap hoor. Bravo helden!

Geplaatst door Valie Vollebol op zondag 16 oktober 2016

Aanvankelijk werd de actie het werk van ‘extreemrechtse vandalen’ genoemd. Weblog De Dagelijkse Standaard publiceerde dinsdag een stuk waarin ‘bronnen’ binnen Quintus verklaren dat studenten van het dispuut ‘Sjap Eisjedies’ tijdens hun ontgroening de opdracht zouden hebben gekregen met een stunt de media te halen. De gemeente Leiden heeft inmiddels aangifte gedaan.

De Universiteit Leiden noemt het incident “beschamend” en “betreurenswaardig”, maar ziet geen aanleiding om ontgroeningen te verbieden. “Quintus heeft ons gebeld en de jongens direct geschorst”, zegt een woordvoerder. “Daar zijn we blij mee. We wachten nu eerst het onderzoek van de vereniging af.”

Ontgroeningsincidenten
Het incident in Leiden volgt op ontgroeningsincidenten in onder meer Groningen, Amsterdam en Maastricht.

x

De Universiteit Leiden noemt het incident “beschamend” , zegt een woordvoerder? Ik proef een geld/verstrengelings/belang wat belicht moet worden, hier zit meer achter dan wij misschien denken,........Wie o wie duikt hier eens diep in?!

2016-11-30 12:11:09