‘Ouderenzorg is echt niet alleen billen wassen’

ouderenzorg-1920
Werken in de ouderenzorg is wat Sandra van der Heijden, vierdejaarsstudent Verpleegkunde in Den Bosch, het liefste doet. Als ambassadeur van de campagne “HBO-V in de ouderenzorg – Daar zit meer achter” hoopt ze iedereen enthousiast te krijgen.

Sandra begon vier jaar geleden aan de opleiding Verpleegkunde (HBO-V) met een duidelijk doel: werken in de ouderenzorg. “Mijn opa begon te dementeren, maar wilde wel thuis blijven wonen. In het weekend zat hij alleen, dan ging ik vaak naar hem toe om te helpen met koken en eten.”

‘De meeste studenten willen kinderverpleegkundige worden, of op de ambulance werken’

Toen de zorg voor haar opa na een tijdje te zwaar werd, omdat hij verder achteruit ging, zocht Sandra een bijbaan in de ouderenzorg. Dat beviel haar zo goed dat ze besloot zich in te schrijven voor HBO-V. “In het eerste jaar was ik de enige die de opleiding deed om in de ouderenzorg te kunnen werken. De meeste studenten willen kinderverpleegkundige worden, of op de ambulance werken.”

ouderenzorg_sandraVerkeerd beeld
Veel studenten hebben aan het begin van hun opleiding een verkeerd beeld van de ouderenzorg, merkte Sandra. Ze denken dat het saai is en simpel. “Maar je hebt juist bij ouderen vaak te maken met meerdere ziektebeelden”, zegt Sandra. “Ouderen zijn nooit alleen oud. Ze dementeren bijvoorbeeld of zijn depressief, kunnen kanker krijgen of hart- en vaatziekten. Je hebt ook te maken met het gezin. Alles wat je in de gewone zorg tegenkomt, daar krijg je ook in de ouderenzorg mee te maken. Het is echt niet alleen billen wassen.”

Buitengesloten
Ook de dankbaarheid van ouderen is wat Sandra zo aantrekt. En dat je echt iets voor ze kunt betekenen. Tijdens haar stage op een psychogeriatrische afdeling van een verpleeghuis, waar onder andere mensen met dementie zitten, viel het haar op dat de enige man op de afdeling altijd vroeg naar bed ging. “Toen ik met hem ging praten bleek dat hij zich buitengesloten voelde door de dames. Bovendien kregen zij door hun kinderlijke gedrag meer aandacht. Hij ging naar bed om weg te zijn.”

Sandra wilde de man helpen en ging praten met de psycholoog en de zorgcoördinator. “Ze wisten niet dat die man daar zo’n last van had. Ik ben ook met de familie gaan praten en heb het voor elkaar gekregen dat hij zijn eigen hoekje kreeg, met alles wat hij leuk vond. Hij had het daarna zo naar z’n zin dat hij pas om half elf naar bed ging. Aan alles zag je dat hij beter op z’n plek was. Zo zonde dat dat nooit was opgepikt.”

Campagne
Haar enthousiasme voor de ouderenzorg viel op in de klas. Een docent wees haar op de campagne “HBO-V in de ouderenzorg – Daar zit meer achter” en ze besloot zich aan te melden. Het is de bedoeling dat er twee ambassadeurs per hogeschool zijn, maar Sandra is nu in haar eentje. “Een maatje zou fijn zijn. Die kan mij dan ook opvolgen, want ik studeer februari volgend jaar af.”