Studenten zetten eigen fysiotherapiepraktijk op

fysio_wellandfair-1920
Sanne, Pim en Jennifer (Ruben ontbreekt op de foto)

In tien weken je eigen praktijk opzetten en draaien, dat is best een klus. Vier studenten Fysiotherapie in Breda startten AWF Well&Fair waar, net als in een reguliere praktijk, patiënten tegen betaling behandeld kunnen worden.

Pim van Balkom, Jennifer van Dalen, Ruben van Oudheusden en Sanne Steerneman, allemaal derdejaarsstudenten Fysiotherapie, volgen de module Let’s practice van de Academie voor Gezondheidszorg. In die tien weken zagen ze een andere kant van fysiotherapie. Pim: “We hebben ons bezig gehouden met de managementkant. Voor mij ging er een wereld open, ik heb veel andere dingen geleerd.”

Startup
De studenten kregen les, dachten na over een startup en kregen feedback van hun docenten. Ze besloten een praktijk te starten gericht op Avansmedewerkers met werkgelateerde klachten: AWF Well&Fair. “Daarnaast kunnen we aan de slag als professioneel hulpverlener bij zorgevenementen”, vertelt Sanne.

In hun praktijk, die alleen deze week draait, kunnen mensen terecht voor een ontspanningsmassage, fysiotherapeutische behandeling, trainingsschema of advies op maat. De prijslijst is aangepast, omdat alles door studenten wordt uitgevoerd. “Bij de behandelingen kijkt een docent mee, omdat wij volgens de wet nog geen zorgverleners zijn”, zegt Jennifer. “We mogen wel onder begeleiding werken.”

Verdienmodel
Er moet ook geld verdiend worden, de studenten hebben daarvoor een verdienmodel bedacht. Sanne vond dat nog best lastig. “Ook als we op evenementen aan de slag gaan, moet daar iets tegenover staan. We zijn tenslotte een bedrijf.” Dat ze onder de vlag van Avans konden werken, had alleen maar voordelen. De meeste opdrachten kregen ze via het netwerk van hun docenten.

Met drie projecten gaan de studenten ook de komende weken nog aan de slag, naast hun lessen. Door de Stichting Dapper Kind, die zich inzet voor langdurig zieke kinderen, zijn ze gevraagd een “beweegdag” te organiseren. Voor ouderen in Drimmelen mogen ze beweeglessen opzetten. Ook gaan ze de nierdialyse-afdeling van het Amphia Ziekenhuis helpen bij het scholen van vrijwilligers. Die moeten patiënten gaan begeleiden bij bewegen. Dat zou een positief effect hebben op de behandeling en de patiënt.