Bussemaker: depressie moet geen taboe zijn in hoger onderwijs

illustratie: Julika RunowMedezeggenschapsraden kunnen helpen om het taboe op depressie te doorbreken, denkt minister Bussemaker. Studenten moeten zich vrij voelen om over hun psychische problemen te praten.

De PvdA vroeg haar eigen minister waarom sommige instellingen meer studentenpsychologen in dienst hebben dan andere. Uit onderzoek blijkt dat er grote verschillen bestaan tussen onderwijsinstellingen.

Landelijke normen
Alle universiteiten en hogescholen hebben er sowieso één in dienst, antwoordt minister Bussemaker, en hoeveel zij er willen aanstellen moeten ze zelf weten. Landelijke normen voor het aantal studentenpsychologen acht ze niet nodig.

Wel vindt ze het van belang om het taboe op depressie weg te nemen. “Een open klimaat moedigt aan om over problemen en teleurstellende ervaringen te spreken en kan mogelijk ergere problematiek voorkomen”, benadrukt Bussemaker. Bij een cultuur die “te wensen overlaat” kan de medezeggenschap inspringen.

Huisarts
Overigens ligt de verantwoordelijkheid niet alleen bij de onderwijsinstellingen, schrijft ze. Studenten die kampen met een psychische aandoening of depressieve klachten kunnen het best naar de huisarts gaan.

Fatih

Avans heeft er geen nodig, Avans heeft namelijk genoeg onbegripvolle leraren die je nog verder in een gat duwen, al geef je aan dat je met problemen zit. #BesteHogeschoolVanNL

2016-12-14 15:36:24

Harm

"Alle universiteiten en hogescholen hebben er sowieso één in dienst" Behalve Avans. Opvallend voor 'de beste' middelgrote hogeschool van NL. Hoe kan dit?

2016-12-14 13:23:28