Fitbits voor medewerkers Academie voor Gezondheidszorg

Bij de Academie voor Gezondheidszorg lopen sinds vorige week 65 medewerkers met een fitbit rond. Die houdt bij hoeveel stappen ze zetten, hoeveel calorieën ze verbranden en hoe lang ze actief zijn. Aan de proef worden verschillende onderzoeken gekoppeld.

fitbit-164De Academie voor Gezondheidszorg (AGZ) werkt samen met Selfcare, een Bredase start-up. De fitbit is gekoppeld aan een app, waarin medewerkers hun resultaten kunnen zien. Ze kunnen zelf beslissen wat ze daarvan willen delen en wat daar dus uiteindelijk van terug te zien is in het groepsoverzicht.

Privacy
Overigens is de privacy van de medewerkers gewaarborgd, vertelt Stephanie Monfils, docent bij de opleiding Mens en Techniek en betrokken bij de implementatie. “Wij kunnen geen individuele gegevens inzien, alleen van een hele groep.”

Medewerkers die de fitbit dragen, werken onder andere mee aan het afstudeeronderzoek van een student Fysiotherapie. Die voert dat uit voor Selfcare en interviewt gedurende het jaar dat de proef loopt steeds deelnemers. Ook het lectoraat Leven Lang in Beweging gaat onderzoek doen, maar de kenniskring buigt zich nog over de vraag wat te onderzoeken en hoe daar studenten bij betrokken kunnen worden.

Ervaring opdoen
“Docenten Fysiotherapie zullen gaan bekijken hoe zo’n fitbit precies werkt”, zegt Monfils. “Door er ervaring mee op te doen weten ze of ze het kunnen aanbevelen bij patiënten. De fitbit en de app sluiten natuurlijk ook goed aan bij de opleiding Mens en Techniek.”

Na 1 januari beginnen de AGZ-medewerkers met challenges waarin groepen het tegen elkaar opnemen. De verschillende opleidingen bijvoorbeeld, mannen tegen vrouwen of oudere tegen jongere medewerkers. “Elke groep heeft een teamleider die de deelnemers moet opzwepen om de challenge te winnen”, zegt Monfils.

Wekelijkse mail
Een stagiair bij AGZ en derdejaarsstudent aan de opleiding Communicatie bij Avans, is verantwoordelijk voor alle communicatie rondom de proef. Zo stuurt hij de deelnemers wekelijks mails waarin een bepaald thema centraal staat, met video’s en later met ervaringen en succesverhalen.

Elaine Toes

Mooi experiment, beste AGZ-collega's! Interessant ook voor 't lectoraat LLiB. Bij ASH staan bureaufietsen en we zijn heel benieuwd wat werkt t.b.v. een goede balans gezondheid/werk. We horen/lezen dus graag de uitkomst van jullie onderzoek bij AGZ.

2016-12-15 13:47:47