Op de vuist tijdens het uitgaan? Avansstudenten geven je een keuze

Foto: Mr Thinktank/FlickrHet is weekend, je staat gezellig met vrienden in de kroeg en er breekt een gevecht uit. Iemand krijgt een glas tegen zijn hoofd, wordt onderuit gehaald of krijgt een flinke vuist in zijn gezicht. Doe jij mee of kijk je toe? Bossche Avansstudenten springen daar op in met de KIES-campagne.

“Het begint met een duw en vaak gaat het bij mannen over vrouwen of andere akkefietjes”, vertelt vierdejaarsstudent Advanced Business Creation Simons, een van de kartrekkers van de campagne. “Ieder weekend gaan er nog veel mensen op de vuist.” Van de gemeente Den Bosch kregen hij en mede-studenten Saskia Arends, Isrid Ven en Aakash Budhram voor Avans Innovative Studio de vraag voorgelegd wat er gedaan kan worden tegen uitgaansgeweld. Met een door hen bedachte pilotcampagne staan ze drie zaterdagavonden op de parade in Den Bosch. Midden tussen het uitgaansgedruis.

Bewustzijn creëren
“Te vaak denken mensen nog dat ze mee moeten doen of lachend moeten toekijken.” Met de campagne proberen zij het uitgaanspubliek een keuze mee te geven. Dat doen ze niet op een belerende manier met een opgeheven vinger, integendeel volgens Puck. “Andere campagnes zeggen: dat moet je niet doen. Wij creëren bewustzijn en stellen de vraag: wat doe jij?” Stappers poseren in een hokje voor een polaroidfoto. De foto die daar uitrolt, laat een ‘hero’ en een ‘zero’ kant zien. De hero kant ongeschonden, de zero kant met een blauw oog en wonden. Daarnaast mogen de deelnemers een blaastest doen en krijgen ze enkele vragen voorgelegd.

Tijdens de eerste twee testavonden in de stad reageerde het oudere volk cynisch. “Maar juist de jongeren, die wij willen bereiken, reageren positief. Zij zijn makkelijker beïnvloedbaar en dat is wat we willen.”

Landelijk uitrollen
Den Bosch is een testfase van de KIES-campagne. Het ministerie van Veiligheid en Justitie wil de campagne landelijk uitrollen als het aanslaat en een succes is. Puck is optimistisch: “Zo is de campagne over bobben ook begonnen.”