Avansstudenten zetten zich in bij NAC Breda

Een uitbundige groep basisschoolscholieren stroomt maandagmiddag de NACademy binnen. In een speciaal lesprogramma van tien weken gaan zij binnen het Bredase voetbalstadion aan de slag met taal, rekenen en het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen. Verschillende Avansstudenten helpen een handje mee met het project Playing for Success.

Rosanne, vierdejaarsstudent aan de Pabo, is één van deze studenten. Zij loopt stage op basisschool Ons SBO, voor speciaal basisonderwijs, en loopt ook al een paar weken mee met Playing for Success. De kinderen die vandaag starten met het project zijn de kinderen van haar stage.

“Tijdens Playing for Success worden kinderen met een leerachterstand gemotiveerd om weer zin te krijgen in school en door het volgen van de op maat gemaakte programma’s krijgen ze meer zelfvertrouwen”, vertelt Rosanne, terwijl ze de kinderen in de gaten houdt, die opgewonden zitten te lunchen. “Voor mijn afstudeerstage doe ik onderzoek naar het vergroten van het zelfvertrouwen van scholieren. Dat kan ik meteen toepassen op de kinderen die naar de NACademy komen.”

Niet goed uit de verf
Mart van Poppel, docent bij Playing for Success, is vanaf het begin van het project in 2010 betrokken geweest. “Kinderen vanuit groep zes, zeven en acht, die niet goed uit de verf komen, komen hier tien weken lang een programma bij ons volgen. Dat gebeurt zowel na schooltijd met kinderen van verschillende scholen, als onder schooltijd met een hele klas.”

Van Poppel vervolgt: “We willen de kinderen stimuleren om school weer leuk te vinden en geven ze bijles in rekenen en taal. Van NAC mogen we het hele stadion gebruiken. We laten de kinderen het veld opmeten of stoeltjes tellen en ze tekenen een contract in de persruimte van de voetbalclub. We willen ze echt een positieve boost geven.”

NAC 002

Out of the box
Playing for Success
begeleidt niet alleen basisschoolscholieren, maar ook middelbare scholieren met een leerachterstand en een aantal mbo-studenten. Medewerkers moeten volgens Van Poppel affiniteit hebben met NAC en enthousiast zijn over hun werk. Studenten van de Pabo en van de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening komen regelmatig een handje helpen.

‘Ik was meteen verkocht toen ik hoorde dat ik stage kon lopen bij mijn favoriete voetbalclub’

Avansdocenten Mathieu van Meer en Marc Karremans, zijn ook vanaf de start van het project betrokken geweest bij de begeleiding van Pabo-studenten. “In het derde jaar moeten onze studenten een maatschappelijke stage lopen. We willen graag dat ze out of the box denken en een keer niet voor de klas staan”, vertelt Van Meer.

Zo ook Melvin, derdejaarsstudent Pabo. Hij volgt de minor Bewegingsonderwijs en is groot fan van NAC. “Ik was meteen verkocht toen ik hoorde dat ik stage kon lopen bij mijn favoriete voetbalclub. Je bent in een hele andere omgeving met kinderen bezig. Zij zien dit zelf ook niet als leren, maar vinden het vooral heel leuk. Dat is ook de bedoeling van Playing for Success, dat de kinderen weer zin krijgen in school.”

NAC 003

Waardevolle ervaring
“We hebben nog nooit studenten gehad die het niet naar hun zin hebben gehad bij NAC”, gaat Van Meer verder. “Ze leren hier veel. Ze moeten het schoolse denken los laten en echt contact maken met de kinderen. Het gesprek aangaan en gericht met het kind bezig zijn. Dat is heel anders dan les geven, maar een waardevolle ervaring.”

Dat vindt Rosanne ook. “Ik heb nu echt een kijkje in twee keukens. Aan de ene kant het onderwijs en aan de andere kant de vrije setting bij NAC. Ik kan ook veel van de kinderen leren.”

‘Ze moeten het schoolse denken los laten en echt contact maken met de kinderen’

Succes-ervaring
De groep basisschoolkinderen splits zich op. De ene groep gaat een contract tekenen in de persruimte van NAC, de andere gaat zichzelf presenteren met het computerprogramma Comic Life. De komende weken gaan ze zich bezig houden met verschillende opdrachten. Bij één daarvan moeten ze een eigen wens in vervulling laten gaan.

Van Poppel: “We vragen aan de kinderen wat ze echt willen bereiken in deze tien weken. Dat kan het commentaar inspreken van een voetbalwedstrijd zijn of een voetballer interviewen. Alles is mogelijk, zolang ze het maar zelf bereiken. Dat draagt bij aan het hebben van een succes-ervaring, waardoor hun zelfvertrouwen groeit. Mooi is dat. Ze komen nu nog verlegen binnen, maar over tien weken staan ze voor vijftig man te presenteren.”

Playing for Success is een onderdeel van Teamplay@NAC, de maatschappelijke afdeling van de voetbalclub. Teamplay@NAC zet zich in voor een gezond en vitaal leefklimaat, talentontwikkeling én respectvol samenleven in de gemeente Breda.