Brabant Robot Challenge: student Accountancy en CMD doen onderzoek in een verzorgingshuis

Kun je robots inzetten in de zorg voor dementerende ouderen? Met dat vraagstuk houden studenten van verschillende opleidingen zich bezig tijdens de Brabant Robot Challenge.

Steeds meer werkzaamheden worden uitgevoerd door robots. Niet alleen in de industrie maar ook in de zorg en het onderwijs. Avans, Fontys Hogescholen, Tilburg University en de Technische Universiteit Eindhoven hebben samen de Brabant Robot Challenge in het leven geroepen. Diverse professoren en docenten geven colleges en organiseren praktijkopdrachten voor studenten van verschillende opleidingen. Het groepje studenten dat hun challenge het beste weet te volbrengen wint 1.000 euro.

Ouderen observeren
“Wij onderzoeken wat de reactie van dementerende ouderen is op zorgrobot Zora”, vertelt tweedejaarsstudent Accountancy Eline de Rijk. Ze zit in een groepje met vier studenten van verschillende onderwijsinstellingen. “We observeren deze groep ouderen als ze in aanraking komen met Zora en doen daarna een aanbeveling aan onze opdrachtgever zorgcentrum Vughterstede.”

Lees ook: Robot Zora komt op Avans wonen

Elines deelname aan de Robot Challenge is net als die van de andere studenten een buitenschoolse activiteit. “Een paar keer per maand komen we op maandagmiddag en -avond samen. Dan volgen we colleges over robotica, maken we korte groepsopdrachten en werken we aan onze challenge”, legt tweedejaarsstudent Communication & Multimedia Design Eline van Duuren uit.

‘CMD’ers zijn erg impulsief. Die gaan meteen aan de slag. Nu werk ik met studenten die eerst een plan bedenken en notulen maken. Dat is echt heel anders.’

Het observeren van ouderen heeft weinig te maken met de opleidingen van beide Elines. “Er is ook een challenge om een nieuwe robot te ontwikkelen. Dat past veel meer bij CMD natuurlijk, maar helaas ben ik daarvoor uitgeloot”, zegt Eline van Duuren. “Maar de opdracht met Zora is wel leerzaam voor mij. Je bent in de praktijk bezig en werkt met studenten van andere opleidingen. Ik leer ervan. CMD’ers zijn erg impulsief. Die gaan meteen aan de slag. Nu werk ik met studenten die eerst een plan bedenken en notulen maken. Dat is echt heel anders.”

Samenwerken
Het samenwerken met andere studenten was ook voor Accountancystudent Eline de Rijk één van de redenen om zich op te geven voor de challenge. “Natuurlijk had ik gehoopt op een opdracht waar ik meer mee kan vanuit mijn achtergrond. Maar het is ook fijn even helemaal niet met Accountancy bezig te zijn.”

Omdat de opdracht niet binnen hun eigen vakgebied valt, hebben de studenten veel research gedaan voor ze in het zorgcentrum ouderen zijn gaan observeren. “We hebben niet alleen uitgezocht waar we op moeten letten, maar ook hoe een goed observatieformulier eruit ziet”, vertelt Eline de Rijk.

“Er is een geval bekend van een Alzheimerpatiënt die niet meer sprak, tot hij in aanraking kwam met een pratende Zora. Ik verwacht dus dat we reacties zien bij deze groep ouderen”, zegt Eline van Duuren.

Controlerende functie
In het groepje van beide Eline’s zitten ook studenten van Fontys en Tilburg University. Over het verschil tussen de onderwijsinstellingen wordt niet gesproken. “Als we bij elkaar komen zijn we gefocust op onze opdracht”, zegt Eline van Duuren.

‘Misschien is er geen accountant meer nodig om de in- en verkoopboeken bij te houden. Maar een mens zal altijd een controlerende functie houden.’

Na verschillende colleges over robotica zijn de studenten niet bang dat ze zelf later niet meer aan werk kunnen komen. “Dat er steeds meer robots ingezet worden is een feit. Misschien is er dan geen accountant meer nodig om de in- en verkoopboeken bij te houden. Maar een mens zal altijd een controlerende functie houden”, verwacht Eline de Rijk.

Eline van Duuren maakt zich ook geen zorgen. “CMD’ers zijn creatieve mensen. Die kun je niet vervangen door robots. Die zijn totaal niet creatief. Natuurlijk zullen er banen verdwijnen door automatisering maar er wordt ook weer nieuw werk gecreëerd.”

1.000 euro
De projectgroep van beide Eline’s heeft de challenge het beste volbracht. Afgelopen maandag kregen zij bij de slotbijeenkomst een bedrag van 1.000 euro mee naar huis.