Terug naar overzicht

Column: Laffe filtergeneratie

Foto: © Beeldhouwers

Terwijl ik mijn sugar free soja double shot latte van Starbucks drink, die overigens perfect met mijn outfit én stemming matcht, cancel ik mijn plannen voor die avond. Hé, ik kan er ook niets aan doen dat ik mijn agenda dubbel heb geboekt; ach, flexibiliteit zit in mijn generatie. De teleurgestelde appjes negeer ik onder het genot van een schreeuwerige Ronnie Flex door mijn oversized koptelefoon.

Ik behoor tot de millennials (1984+): prestatiegericht, 24/7 verbonden, expressief, liberaal en ongeduldig. We verschillen op een aantal cruciale punten van de voorgaande generaties. Dat maakt dan ook dat we soms veel kritiek te verduren krijgen van deze conservatieve oudjes – behalve als hun computer gemaakt moet worden.

Zo reizen we bijvoorbeeld veel. Heel veel. “Nou en?”, nou! Niet alleen is dat gigantisch slecht voor het milieu (althans, als je met het vliegtuig reist), ook zijn we nooit tevreden met onze huidige residentie. Want reizen voor je ontwikkeling is aangemoedigd. Maar reizen omdat je ergens van wilt vluchten, zoals stress, verveling of jezelf, is typisch millennial.

‘We zijn niet meer gewend iets op te bouwen of te wachten en vol te houden’

Een tweede veelgenoemd kritiekpunt is dat we leven in een insta-generatie. Alles wat we willen is instant tot onze beschikking. “Vóór 22.00 uur besteld, morgen in huis”, elk soort voedsel staat onder een sneltoets. En wil je een date? Swipe gewoon naar rechts! Wat verliezen we daarmee? Geduld. We zijn niet meer gewend iets op te bouwen of te wachten en vol te houden. Dat maakt ons overprikkeld en daar gaan we weer meer van reizen (zie je het patroon?).

Tot slot is onze medemens het niet altijd eens met de manier waarop wij uiting geven aan onze identiteit. Ik noemde het al: millennials zijn expressief. Onder druk van een overvragende maatschappij willen we maar al te graag ons plekje vinden. Dus speuren we als recherchehonden naar wie we zijn (of niet zijn) en gooien we dat met een mooie filter op het wereldwijde web. Nu kan iedereen die niets beters te doen heeft, zien wie wij zijn en hoe we anders zijn dan alle anderen.

Gelukkig voor mijn authenticiteit ben ik nog een stukje meer millennial dan dat.

Eva-Lisa Janssen is vierdejaarsstudent Communicatie in Breda

Punt. Of had jij nog wat?

Marc

Zoek eens op YouTube: Simon Sinek on Millennials in the Workplace...

2017-01-23 05:17:25

Meer lezen?