Recensie: vreemde ingrediënten in Allermakkelijkste kookboek ter wereld

Ga je als student op kamers, dan kun je best wat hulp gebruiken. Vooral met koken, want hoe zet je elke avond weer iets lekkers en gezonds op tafel, zonder dat je uren in de keuken doorbrengt? Het allermakkelijkste kookboek ter wereld klinkt dan als muziek in de oren.

allermakkelijkste_kookboek

De opzet is goed: voor elk recept heb je twee tot zes ingrediënten nodig. Van die ingrediënten staan duidelijke foto’s bij het recept. Handig bij het boodschappen doen. De recepten bestaan uit niet meer dan vijf handelingen, dus makkelijker kan niet, zou je denken.

Parelhoen en gekonfijte eend
Dat is ook niet het probleem van Het allermakkelijkste kookboek ter wereld. Dat zijn de ingrediënten die je moet gebruiken. Welke student kookt er met parelhoen, zeeduivelwangen of gedroogde boleten? Ook gekonfijte eend, bloedworst en kokkels tref je niet vaak in een studentenkeuken aan.

Franse chef
Die vreemde ingrediënten komen uit de koker van Jean-Francois Mallet, een Franse chef, foodstylist en culinair fotograaf. In Frankrijk was zijn kookboek een grote hit. Begrijpelijk, maar de recepten zijn niet één op één naar de Nederlandse keuken te vertalen. Als student is het goed zoeken naar recepten die je met makkelijk verkrijgbare producten kunt klaarmaken. Penne met paprika en basilicum of risotto met tomaat lukt nog wel. Maar bij paté van gevogeltelever of eendenbout met meiknol en radijs haken de meeste studenten echt af.

Niet ideaal
Hoewel de uitgever Het allermakkelijkste kookboek ter wereld aanprijst als “ideaal voor studenten”, kunnen die beter voor iets simpelers kiezen. Dan is 25 euro voor een kookboek echt te veel geld.