AKV St.Joost behaalt responsdoel NSE zonder beloningen

nse-2017-1920Met nog enkele weken te gaan, zit de AKV|St.Joost nu al aan de responsdoel voor de Nationale Studenten Enquête (NSE). En dat zonder beloningen eraan te koppelen zoals de meeste studies doen. Wat is hun geheim?

Enquêtes zijn niet iedereens favoriet. Zeker niet als het invullen je twintig minuten kost. “De voorgaande jaren moesten de docenten er aan duwen en trekken om het doel te halen”, vertelt docent Annemarie Quispel. Al ze benadrukt dat het speculeren blijft hoe de opleiding zo’n hoge respons weet te behalen. “Het helpt het dat we studenten sinds een paar jaar niet meer standaard elk kwartaal enquêtes laten invullen, zodat ze niet zo enquête moe zijn.”

Thematische evaluatie
In plaats van de studenten een enquête voor te schotelen, gaat de opleiding op een andere manier de dialoog aan. Nieuwe minoren worden op een thematische manier aan het einde van het semester geëvalueerd. Tevens voert de opleiding panelgesprekken waar afgevaardigden van klassen bij aanwezig zijn. Volgens haar raken de studenten daardoor op een andere manier betrokken bij de opleiding. “Overal krijg je tegenwoordig al een enquête voor.”

“De opleidingscoördinatoren vragen aan docenten om in de les aandacht te besteden aan de NSE en het belang van het invullen ervan en waar mogelijk maken ze ook even tijd in hun les voor het invullen.”

Responsdoel
Om een representatief beeld te krijgen, zijn er diverse responsdoelen opgesteld, afhankelijk van het aantal studenten per opleiding. Wil Kwinten, senior beleidsadviseur bij het Leer- en innovatiecentrum (LIC): “Niet elke student vult de enquête in, maar je wil wel uitspraken doen over alle studenten van een opleiding. Hoe kleiner de opleiding, hoe meer studenten relatief nodig zijn. Bij opleidingen met 10 tot 20 studenten, is er een responsdoel van 70 procent. Bij opleidingsvarianten met meer dan 75 studenten 33 procent. “