Interactieve pilot laat studenten Business Engels ervaren

EngelsEngels kan pittig zijn. En de huidige methodes mogen creatiever om het niveau op te krikken, vindt Rosalind van Aalen-Grant, docent Engels bij Technische Bedrijfskunde in Den Bosch. Haar nieuwe methode is nog een pilotversie, maar boekt nu al positieve resultaten.

Niet voor iedereen is Engels even makkelijk. Vooral doorstromers uit het mbo hebben vaak moeite met de taal. Bijles is mogelijk, maar studenten de relevantie van Engels, ter voorbereiding op het werkveld bijbrengen, is nog lastig. Diederik Zijderveld, lid van het College van Bestuur (CvB) zei al eerder dat studenten volgens hem geen vloeiend Engels hoeven te spreken, maar: “Het betekent wel dat je je in je beroep goed moet kunnen redden.” En daarom pleit Van Aalen-Grant voor de koppeling tussen de actuele leerstof en Engels. Waar het namelijk mis gaat? “Veel opleidingen zien Engels echt als een apart vak.”

Taal ervaren
“Ik wil dat studenten het Engels érvaren. Didactisch gezien, gaat dat lastig in een collegezaal met veertig studenten.” En wat is er nou relevant aan Business Engels? Grote kans dat jij dat ook wel eens gedacht hebt. “Tot studenten stage lopen, zien ze de relevantie van Business Engels niet in”, vertelt Van Aalen-Grant. Dat moet anders, dacht de docent. Daar kwam de pilot blended learning uit voort.

Blended Learning
Lijsten met woorden stampen en zomaar teksten lezen en schrijven is verleden tijd. Blended learning is een interactieve manier van lesgeven, gekoppeld aan projecten en lesmateriaal waar studenten op dat moment mee bezig zijn bij andere vakken. Niet in groepen van veertig studenten, maar in twee groepen van maximaal twintig. De ene helft maakt thuis online courses en de andere helft bespreekt in kleine groepen wat er de vorige les behandeld is. Dat kan in de vorm van een rollenspel. Zo liet de docent studenten een sales pitch over generatoren in het Engels doen toen er bij een ander vak een fictieve waterfabriek werd behandeld. “Waarom zou ik de casestudies die ze behandelen bij andere vakken niet naar mijn les halen?”

Positief
De docent ziet nu na enkele maanden al positieve veranderingen: “De studenten zijn een stuk zekerder en durven hardop Engels te spreken. En de cijfers gaan omhoog. Maar als de studenten de online courses niet maken, blijft de deur dicht.” Ook de beoordeling van het vak zelf is aanzienlijk positiever: “Engels werd voorheen veelal met een twee uit vijf beoordeeld. Sinds deze pilot loopt met een vier.”

De andere opleidingen binnen de Academie voor Industrie en Informatica zijn geïnteresseerd. De pilotversie kan bij alle studies geïmplementeerd worden. Eventuele tegenargumenten veegt Van Aalen-Grant van tafel: “Óveral is de koppeling te maken tussen overige lesstof en Engels. Je moet alleen creatief zijn.”