Terug naar overzicht

Leven van likes op social media

Iedereen vindt het leuk om likes te krijgen op Facebook of Instagram. Het liefst zoveel mogelijk. Bij online influencers Juliet, Kim en Ronny spelen er nog andere belangen. Zij verdienen er geld mee.

juliet-stegeman-punt

“De hoofdreden dat ik dit account beheer, is om mezelf en anderen te motiveren en inspireren. Ik doe dit nu ongeveer drie jaar en in korte tijd heb ik veel volgers gekregen. Een tijd terug werd ik benaderd door Jordy van FitDutchies. Voor die website schrijf ik nu ook blogs voor en ik post foto’s op hun Instagramaccount.

Ongeveer twee keer per week krijgen we betaalde opdrachten, ofwel sponsored content. Laatst hebben we voor FitDutchies samengewerkt met Reebok. Ook doen we dingen met bijvoorbeeld Bodylab24. We plaatsen dan linkjes naar producten of schrijven een review. Officieel moet je het vermelden als de content gesponsord is. Of moet dat pas vanaf 2017? Jordy weet in ieder geval hoe dat zit.

‘Met mijn account wil ik de realiteit laten zien, zo onderscheid ik me van al die andere meiden op Instagram’

Met mijn account wil ik de realiteit laten zien, zo onderscheid ik me van al die andere meiden op Instagram. Mijn boodschap aan mijn volgers is: doe waar jíj je goed bij voelt. Voorheen bewonderde ik Rens Kroes, maar die superfoods, dat is onzin. Net als The Green Happiness, daar sta ik echt niet achter. Ik geef mijn volgers ook mee dat zij zich niet moeten spiegelen aan de meeste accounts; negen van de tien keer is het alleen maar positief wat zij plaatsen. Dat is flauwekul. Laatst heb ik mijn eigen transformatie gedeeld. Daar heb ik wel over nagedacht maar toen dacht ik: waarom niet. Meiden van veertien sturen me berichtjes dat zij zichzelf te dik vinden terwijl ze hartstikke mooi zijn. Ik schrik daarvan.

Instagram is een interessant medium maar het is soms ook een enge wereld. Met YouTube doe ik niets, dat is zo egocentrisch. Tot hier en niet verder. Ik zou het leuk vinden om mijn account verder uit te bouwen, maar dan wel voor erbij naast een echte baan in de marketing.”

 

kim-ter-stege2

“Een oog opmaken, tot in de perfectie, kost me meer tijd dan mijn make-up voor school. Met een full face look voor YouTube, inclusief het bewerken van de video, ben ik enkele uren kwijt. Ik ben strategisch bezig met het plaatsen van content. Op Instagram en mijn blog post ik bijna elke dag, op YouTube minder. Zes jaar geleden zag ik Engelstalige video’s op YouTube over make-up en skincare producten. Dat wilde ik ook doen, in Nederland bestond dat toen nog niet echt. Zo’n drie jaar geleden kregen mijn accounts er in rap tempo veel volgers bij.

Goede foto’s zijn belangrijk om je naar de top te werken. Zelf koop ik veel make-up, maar ik krijg ook gigantisch veel toegestuurd. Daarnaast doe ik betaalde opdrachten voor grote merken. Zij willen dan een review of ik link in een blogpost naar een artikel. Merken waarmee ik heb samengewerkt zijn onder andere NIVEA, MAC Cosmetics, Esprit en Benefit. Mijn blog levert het meeste op wat betreft inkomsten, door Instagram krijg ik vooral gratis producten.

‘Bloggers hebben de rol van traditionele media overgenomen’

Bloggers hebben de rol van traditionele media overgenomen. Lezers kunnen zich makkelijker identificeren met bloggers die bijvoorbeeld hetzelfde haartype of dezelfde huidskleur hebben. Uit onderzoek is gebleken dat bloggers een grotere invloed hebben op de aankopen dan tijdschriften. Een blog is ook een stuk persoonlijker doordat mijn volgers vragen en reacties achterlaten. Meestal ben ik eerlijk en kritisch, eerlijkheid wordt gewaardeerd. Maar als ik écht niet happy ben met een product, benader ik het bedrijf voordat ik iets plaats. Laatst merkte ik hoeveel invloed bloggers kunnen hebben. Ik kreeg een kwastenset met een traditionele foundationkwast. In de review schreef ik dat niemand tegenwoordig meer zo’n kwast gebruikt. Niet veel later heeft de producent die kwast vervangen voor een andere tool.”

 

 

ronnie-brouwers2

“Ik ben een gadgetfreak, ik wil altijd het nieuwste hebben. Na het afronden van mijn studie ben ik op reis gegaan naar de Filipijnen en heb ik mezelf getrakteerd op een drone. Ik was enorm verbaasd over de kwaliteit van de luchtbeelden. Ik besloot de foto’s en filmpjes op Instagram en YouTube te plaatsen. In no-time verschenen mijn beelden over het hele internet en mijn account kreeg een kick-start. Ik was een van de eersten met zo’n account, het is een gat in een snelgroeiende markt. Dat helpt. Na enkele maanden verdiende ik er geld mee.

Via Instagram is het allemaal begonnen, maar @droneheroes is inmiddels onderdeel van een groter geheel. Zo ben ik ambassadeur voor diverse grote dronemerken en adviseer ik bedrijven over het inzetten van dronebeelden als marketingtool. Dit jaar heb ik al vijftig vliegreizen gemaakt voor DroneHeroes, onder andere naar Thailand, Singapore en de Malediven. Daar schiet ik beelden van luxe resorts en hotels die zij gebruiken voor marketingcampagnes.

‘Mijn uiteindelijke doel is om ’s werelds grootste drone influencer te worden. En ik ben al goed op weg.’

In één jaar heb ik vier drones versleten. Tijdens het vliegen is de batterij er weleens uitgevallen en een andere keer stopte de motor er plotseling mee. Momenteel ligt de vierde op de operatietafel maar volgende week krijg ik een nieuwe van een sponsor. Het besturen van een drone is niet moeilijk, maar om mooie beelden te maken heb je wel inzicht en kennis van fotografie nodig. In het bewerken van de foto’s zit meer tijd dan in het monteren van video’s.

In december begint het grote avontuur: ik stop met werken bij Avans en ga fulltime reizen voor DroneHeroes. Ik start in Berlijn en Spanje en hoop rond januari richting Bangkok te vliegen. Azië is een hoek die me erg trekt. Mijn uiteindelijke doel is om ’s werelds grootste drone influencer te worden. En ik ben al goed op weg.”

 

Punt. Of had jij nog wat?

Meer lezen?