Student Civiele Techniek wint 1.500 euro met idee voor droge voeten

tijmen dekkers-1920“Hoe houden we Nederland Deltaland met zijn polders de komende honderd jaar bewoonbaar, leefbaar en veilig?”, was de vraag die het Cruquiusmuseum in Haarlemmermeer stelde aan studenten van universiteiten en hogescholen. Tijmen Dekkers, vierdejaarsstudent Civiele Techniek in Tilburg, kwam met het beste antwoord.

De komende jaren krijgen we in Nederland te maken met intensieve lokale buien, maar ook periodes van droogte. Met dat gegeven is Tijmen aan de slag gegaan. “Uiteindelijk heb ik een inlaatsysteem ontworpen dat werkt op basis van drukverschil. Het is een technische verhaal maar het komt er op neer dat overtollig water wordt opgevangen in een betonnen bak en bij droogte weer naar achterliggende gebieden stroomt.”

Compleet verhaal
Volgens de jury is het systeem van Tijmen bijzonder slim in elkaar gezet. Ze spreken van een doortimmerd en compleet verhaal.

“Water en klimaatverandering hebben mijn interesse”, geeft Tijmen als reden voor deelname. “Een docent wees mij op de wedstrijd en ik besloot er naast mijn afstuderen aan mee te doen. Dan is het winnen van 1.500 euro mooi meegenomen.”

De komende maanden gaat de student zich concentreren op afstuderen. “Dat heeft niets met watermanagement te maken, maar wel met innovatie. Ik wil toe naar tekenloos bouwen. Een systeem ontwikkelen waarbij je van een 3D model over gaat op de uitvoering. De stap van het maken van 2D tekeningen sla je dan over. Of dat mogelijk is? Dat ga ik de komende tijd uitvinden.”