Column: Nederlandse student is lui

Wij studenten zijn de toekomst van onze maatschappij. In Nederland heeft studeren een soort prestige. Een man van middelbare leeftijd met een uitkering die op de bank hangt, halve liters bier wegtikt en dagenlang naar de tv staart, is lui. Wanneer je begin twintig bent en ingeschreven staat bij een hogeschool of universiteit, is dat ineens geen probleem. Je bent gewoon student. Daarom vinden we allemaal dat er meer geld naar onderwijs moet, en stemden jongeren massaal op D66. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat iedereen op de bank mag hangen, dat we moeten investeren in onderwijs en zelfs dat we D66 moeten stemmen. Ik vind alleen dat we als studenten te veel eer krijgen voor wat we doen. De Nederlandse student is lui, en dat mag best gezegd worden.

‘Ik vind dat iedereen op de bank mag hangen’

Nu is lui misschien het verkeerde woord. Het is eerder een gebrek aan passie bij de Nederlandse student, of het grootste deel daarvan. Zeker binnen het hbo. Niet gek ook, tot je achttiende bestaat je leven uit huiswerk maken, vaste lesuren en luisteren naar leraren. Daarna moet je ineens een studie kiezen waar je je voor 100 procent moet gaan inzetten de komende vier jaar. Het liefst een rendabele studie ook, want je kunt geen 20K studieschuld gaan opbouwen voor een bachelor of unemployment (lees: kunstacademie). Dan kies je voor accountancy en lees je twee jaar later in de krant dat het niet lang meer duurt voordat een robot hetzelfde baantje kan doen. Toch moet jij ergens in gaan uitblinken om jezelf uit die schulden te werken. Het is niet onze fout dat onze generatie niet gemotiveerd is.

‘Het is niet onze fout dat onze generatie niet gemotiveerd is’

Ons onderwijssysteem is ooit bedacht om jongeren klaar te stomen voor de rijk bloeiende arbeidsmarkt tijdens de industriële revolutie. Die arbeidsmarkt is inmiddels radicaal veranderd, maar ons onderwijs is blijven hangen. Alexander Pechtold verdedigde tijdens zijn campagne het leenstelsel door te zeggen dat studeren een investering is in jezelf. Maar investering is een term die duidt op economische winst in de toekomst, en dat is wat mij betreft niet wat onze generatie zou moeten motiveren om te gaan studeren. Net zoals een schuld niet de reden moet zijn om zo snel mogelijk een baan aan te nemen. Ik denk dat Nederland best is gebaat bij meer kunst- of filosofiestudenten, dat zijn in elk geval banen die niet worden afgepakt door robots op de korte termijn.

Bram van der Heijde is vierdejaarsstudent Technische Bedrijfskunde in Tilburg

Robin

Tja, we hebben ons zelf een systeem aangemeten waarin presteren, investeren en economisch rendement op de voorgrond staat.

2017-04-04 13:43:57

Thijs

Ik ben van mening dat naast het 'lui zijn' er sprake is van een te korte concentratie van studenten. O.a. mobiele telefoons en andere 'aandachttrekkers' zijn hier volgens mij de oorzaak van. Ik ken weinig (mede-)studenten die hun telefoon uitzetten..

2017-03-28 15:22:27

Michael

De nieuwe wereld vraagt een groot adaptief vermogen van de student. Door globalisering is kennis overal en altijd verkrijgbaar. Studenten die zich niet kunnen of willen aanpassen in de snel veranderende wereld zullen buiten de boot vallen.

2017-03-27 13:41:05

Heleen Torringa

Bram, hele interessante column. Vooral eens met je slotwoorden over 'investering' als niet de beste term om jongeren voor een studie te motiveren. En dat NL gebaat is bij meer kunst- én filosofiestudenten. Ken je "Niet voor de winst" van Nussbaum?

2017-03-27 07:21:14

Gerard

‘Het is niet onze fout dat onze generatie niet gemotiveerd is’ ?? Dat is zeker wel jullie eigen fout, eeuwige 6-jes cultuur en gemakzucht van de huidige generatie gaat ons land verder om zeep helpen. Te druk met social-media om te studeren....

2017-03-24 21:26:28