Einde opleiding: laatste duale studenten Chemische Technologie studeren af

Nog een aantal studenten moeten afstuderen en dan is het voorbij voor de duale variant van de opleiding Chemische Technologie in Breda. Vanaf 1999 heeft deze duale variant van de opleiding, speciaal ontwikkeld voor deelnemers met een MBO-procestechniek of VApro C vooropleiding, studenten naast hun werk opgeleid voor een hogere functie binnen de procesindustrie.

Docent Martin Bode is vanaf het begin betrokken bij deze duale variant. De studenten volgden een traject van theorielessen verzorgd bij Avans, terwijl de praktijkonderdelen van de opleiding bij de werkgever werden uitgevoerd. Deze opleidingsvariant kent twee afrondingsmomenten, namelijk na twee jaar het Vapro-D/Associate Degree(AD) diploma Chemische Technologie en na vier jaar het Bachelordiploma Chemische Technologie.

Bijzondere groep
Toen afgelopen week een van de laatste duale studenten zijn Vapro- D/AD diploma haalde, was dat wel even een momentje. “Het is een bijzondere groep mensen om les aan te geven. Heel anders dan voltijdstudenten”, zegt Bode.

“De behoefte voor deze opleiding is eind jaren ’90 ontstaan bij de procesindustrie, in eerste instantie in de regio Terneuzen. Daar constateerden ze een groep medewerkers met groeipotentieel, maar er was geen aansluitende opleiding Chemische Technologie. Avans is één van de aanvankelijk drie hogescholen die zo’n opleiding heeft opgezet.”

Zware studie
Omdat het aantal studenten voor de duale opleiding de afgelopen jaren sterk af nam, besloot de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu te stoppen met deze opleidingsvariant. Een begrijpelijke keuze, vindt Bode. “De mensen die opgeleid moesten worden, zijn klaar, bovendien is een duale studie ook een zware studie. Daar begin je niet zomaar aan.”

Bode ziet deze opleidingsvariant niet snel terugkeren bij Avans. “De Hogeschool Utrecht biedt hem landelijk nog aan. Er is momenteel minder behoefte aan. Onze voltijdstudenten vullen de vrijkomende plekken op de arbeidsmarkt die babyboomers achterlaten.”