Hogeschooltaal: wanneer krijg je 55 euro terug (en wanneer niet)?

illustratie: Julika RunowAvansstudenten die Hogeschooltaal hebben aangeschaft, om toegang te krijgen tot de digitale toets, kunnen bij hun academie het aanschafbedrag terug vragen. Belangrijk is wel op welke datum je de licentie hebt aangeschaft.

Avansstudenten hebben recht op teruggave van het volledige aanschafbedrag van 55 euro als zij de licentie van Hogeschooltaal alleen hebben aangeschaft om toegang te krijgen tot de digitale toetsomgeving en geen gebruik hebben gemaakt van Hogeschooltaal als leermiddel. Zo maakte de hogeschool vorige maand bekend. Studenten moeten zich hiervoor met bewijsmateriaal melden bij de eigen academie.

28 april 2015
Let op: alleen studenten die de licentie van Hogeschooltaal na 28 april 2015 hebben aangeschaft kunnen gebruik maken van de regeling. Op deze datum stuurde minister Bussemaker van Onderwijs een brief aan de hoger onderwijsinstellingen. In deze brief gaf Bussemaker aan dat het doorberekenen van bepaalde kosten in strijd is met de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW). Ook benadrukte de minister dat de hogescholen verplicht zijn een gratis alternatief aan te bieden. Belangrijk is dat je als onderwijsinstelling een gratis alternatief moet bieden. Die was in het geval Hogeschooltaal aanwezig, maar dat is niet goed gecommuniceerd naar de studenten.

“Een student wees ons begin dit jaar op de koppeling van de licentie aan de toets met de vraag of dat wel mocht”, reageerde bestuursvoorzitter Paul Rüpp eerder in Punt. “We hebben dat uitgezocht en het is inderdaad strijdig met de WHW.”

Gratis papieren versie
Studenten die nog dit studiejaar een toets Hogeschooltaal maken en geen licentie willen aanschaffen, kunnen een gratis papieren versie van de toets aanvragen bij hun academie. Vanaf het studiejaar 2017/2018 bestaat voor studenten de mogelijkheid om een eenmalige gratis toegangscode te krijgen tot de digitale toetsomgeving. Ook dit moeten de studenten vooraf aangeven bij hun academie.

Avans stelt dat academies die gebruik maken van Hogeschooltaal dit leermiddel wel als verplichte literatuur op de literatuurlijsten mogen plaatsen. “Daarvoor geldt hetzelfde als voor boeken. Als een academie van mening is dat een boek nodig is om een toets te halen, staat het op de literatuurlijst. Het staat studenten vrij om het boek aan te schaffen of voor een alternatief te kiezen”, zei Rüpp eerder.

Onderzoek Punt
Punt heeft onderzoek gedaan naar extra studiekosten voor Avansstudenten, binnenkort leggen wij dit voor aan het College van Bestuur.

J

Natuurlijk gebruik je op dat moment hogeschooltaal ook als leermiddel... De docenten vertellen namelijk dat het 'verplicht' is om aan te schaffen en er wordt niet verteld dat er een alternatief is. In principe hebben de docenten dan gelogen.

2017-03-23 14:10:17