Intiem portret over zelfdoding door oud-kunststudent

Onder jongeren is zelfdoding doodsoorzaak nummer één. In de documentaire In het hoofd van mijn zusje gaat AKV|St.Joost-alumnus en filmmaker Ingrid Kamerling op zoek naar het hoe en waarom van de zelfdoding van haar zusje Vivian. Tevens gaat ze in op de sociale druk die jongeren ervaren.

Op het eerste gezicht leek er niets aan de hand met Vivian. Ze studeerde in Utrecht en had haar studie bijna afgerond. Toch stapte ze in 2010 op 24-jarige leeftijd, vlak voor haar diploma-uitreiking, onverwachts uit het leven. Vivian leed aan angsten en keuzestress.

Zoektocht
Door middel van familievideo’s, dagboekfragmenten en interviews met familie en bekenden probeert Kamerling een beeld van het leven haar zusje te krijgen. Maar de documentaire gaat verder dan een persoonlijke verwerking van een familiedrama. Kamerling zet haar vraagtekens bij de constante roep om authenticiteit en zelfontplooiing van jongeren en de sociale druk die zij ervaren.

Verkadefabriek
In 2013 won Kamerling tijdens het Nederlands Film Festival 40.000 euro om een documentairefilm te maken. Dat werd uiteindelijk In het hoofd van mijn zusje. De documentaire ging in première tijdens de Gouden Kalf Competitie van het Nederlands Film Festival 2016. De documentaire won zowel de jury- als de publieksprijs op het Perugia Film Festival in Italië en ‘best documentary award’ op het Delhi International Film Festival.

Dinsdag 14 maart is de documentaire te zien in de Verkadefabriek in Den Bosch. Na de vertoning is er een nagesprek met Kamerling als filmmaker en nabestaande, een jonge ervaringsdeskundige en psychiater Pieter Jan Carpentier.