Avans werkt aan ‘bril’ voor blinden

Foto: 3dma_eu/PixabayEen bril die echte blinden via geluid en andere signalen helpt met boodschappen doen, oversteken of sporten. Het is een lang gekoesterde wens van Avansdocent Onno Eerenberg. De bedoeling is dat studenten van verschillende opleidingen aan de bril gaan werken.

“Ik kwam een aantal jaar geleden op het idee van de bril na het boodschappen doen. Een blinde man probeerde de weg en een spoorwegovergang over te steken, maar durfde niet goed. Ik raakte met hem aan de praat over de problemen die hij in het dagelijks leven tegenkomt. Toen is het idee ontstaan, maar de techniek was destijds nog niet zo ver”, vertelt Eerenberg.

Kosten
Bij een bezoek aan een beurs voor consumer electronics in Las Vegas zag de Avansdocent de nieuwste toepassingen van virtual reality, kunstmatige intelligentie en augmented reality. “Daar werd een helm gepresenteerd voor de petrochemische industrie. Die helm visualiseerde wat de medewerker moest doen. Ik vroeg waarom dezelfde toepassingen niet bestonden voor blinden en kreeg te horen dat dat vooral met de kosten te maken heeft.”

‘De applicaties bestaan al, maar ze zijn niet samengebracht in één hulpmiddel voor blinden’

“Stel je een bril voor die de tekst op verpakkingen omzet in geluid, zodat een blinde weet wat er op de verpakking staat. Of een bril die aangesloten is op de dienstregeling van de treinen en andere verkeersinformatie. De applicaties bestaan al, maar ze zijn niet samengebracht in één hulpmiddel voor blinden.”

Nederland telt zo’n 80.000 blinden, Europa zeker 800.000. Een enorme markt denkt Eerenberg. “Ik wil graag samen met Avansstudenten een prototype maken en daarna onderzoeken of we de bril in massaproductie kunnen nemen. Dat gaat allemaal in kleine stappen, maar dat is het einddoel.”

Naast de studie
Het Avans Ondernemerscentrum en Starterslift zijn enthousiast over de plannen van Eerenberg. “Met hen ben ik op zoek gegaan naar studenten van verschillende opleidingen die het leuk vinden om daar naast hun studie tijd aan te besteden.”

Aanstaande maandag is de eerste bijeenkomst. Studenten van onder meer Bouwkunde, Mechatronica en Small Business en Retail Management hebben aangegeven mee te doen. “Er moet marktonderzoek plaatsvinden, we moeten in kaart brengen wat blinden echt nodig hebben en of het economisch haalbaar is”

Eerenberg heeft ook al een vierdejaarsstudent op het oog die een begin kan maken met het ontwikkelen van het prototype. “Hoe moet de bril bediend worden: knopjes op de bril of voice activated? Dat soort vragen moeten allemaal beantwoord worden.” Hij beseft dat sommige technische aspecten misschien te hoog gegrepen zijn. “Dat is niet erg, we hebben ook contacten met technische universiteiten, die kunnen bijspringen als dat nodig is.”

Wanneer de eerste bril klaar is, durft Eerenberg niet te zeggen. “Ik loop nu al zo lang rond met het idee dat ik vooral blij ben dat we eindelijk stappen gaan zetten.”

Anja

Mijn moeder is zeer slecht zient. Ze is 80 jaar We hopen dat ze het nog mee kan maken, om die bril te kunnen dragen. Mijn vader is pas overleden en nu moet ze alles alleen doen,waardoor ze nooit alleen naar buiten kan. succes als het lukt

2017-06-01 08:19:23